Hoevaak de schoen zetten?

Sinterklaas is bijna weer in het land!
De tijd van intochten, pepernoten, schuimpjes, je schoen zetten en pakjesavond!

Ik ben gescheiden en mijn zoon van 2 heeft dus 2 keer pakjesavond. 1 keer bij mijn ex en 1 keer bij mij.
Nu had ik net mijn ex aan de telefoon en we hadden het over schoenkadootjes.
Mijn mening is: elke week een keer de schoen zetten, dus 3 keer in totaal. Vind ik meer dan zat, kids worden al zo hyper van kadootjes (wat ik me nog heel goed herrinner van zijn verjaardag, hij werd helemaal hyper na het zoveelste kadootje)
Nu snap ik dat het erbij hoort en weet ook nog van vroeger hoe geweldig ik het vond!

Mijn ex wil dus iedere keer als Tyler bij haar is zijn schoen laten zetten. Dat is iedere vrijdag en 1 keer het weekend.
Dus bij haar zet hij al 3 keer zijn schoen!
Er was ook geen overleg over mogelijk dat dat misschien wel iets veel zou zijn.
Baal er nu zo van...

Wat is jullie mening?
Wat vinden jullie hoevaak een kind zijn schoen "mag" zetten?

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor jullie antwoorden!
Met ex valt helaas niet te praten over de schoenkadootjes, vind ze niet nodig... En ik vind het niet nodig om er echte heissa over te maken.
Vind het heel moeilijk om het beste antwoord te kiezen, vind er echt superantwoorden bij zitten die ik ook zeker ga gebruiken!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ik zette als kind iedere avond mijn schoen en het was iedere morgen een verrassing of er iets in zat. Want Sint en Piet waren heus niet iedere nacht langsgeweest.
En als ze wel langsgeweest waren, zaten er geen cadeautjes in, maar iets van snoep. B.v. een paar pepernoten, een kikker of muisje, een paar schuimpjes, chocolademunten of iets van marsepein.
Wil je liever niet teveel snoep geven, dan kun je ook kiezen voor piepkleine cadeautjes die je bij de Zeeman of Action kunt krijgen. B.v een velletje met stickertjes, een leuk potlood of gummetje, een leuk haarelastiek voor de meisjes of een lipglos, een autotje voor de jongens enz. enz.
Maar in jullie geval is het misschien zinvol om gewoon te accepteren dat je ieder hier een andere mening over hebt.
De vraag is of Tyler er last van heeft. Dat denk ik dus niet.
Misschien kun je wel met elkaar overleggen over wat je in de schoen doet, dat je daarmee wel op één lijn zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ik mocht vroeger 1 maal per week mijn schoen zetten, en ben het met jou eens dat dat echt voldoende is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem nou elke dag zijn schoen laat zetten, en elke dag een paar pepernoten bij de deur legt, en sllechts een of twee keer iets in de schoen doet, dan blijft het een verassing als er een cadeautje is. Anders is het zo dat als hij mag zteten, hij ook een cadeautje krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kids mochten altijd op woensdagavond en zaterdag avond hun schoen zetten.Tja lastige situatie maar ja bij papa is het weer anders ,en bij mama gaat het weer zo.Kinderen kunnen wel dat onderscheid maken.Kun je je wens niet bespreken met je ex?succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het geprobeerd, maar zij vond het niet nodig om daar overleg over te hebben...
Ik zet iedere avond 2 schoenen. Maar iedere ochtend als ik wakker word kom ik tot de conclusie dat ik de deur op slot had zitten en sint met die knol niet naar binnen kon...

Helaas...

Maar wij waren thuis met 3 kids en mochten om beurten de schoen zetten. Maar iedere dag is voor mijn gevoel gewoon te veel...

Toegevoegd na 11 minuten:
Vertel hem gewoon dat Sinterklaas en de Zwarte Pieten iedere nacht maar een deel van de kindjes kunnen bezoeken. Dat verhaal vertelde mijn moeder altijd...

Totdat wij de vraag begonnen te stellen. ''Maar waarom kan zwarte piet dan wel iedere nacht hier 1 schoen vullen?''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij mochten vroeger in het weekend onze schoen zetten, meestal van zaterdag op zondag en later toen ik nog alleen over was ook af en toe van vrijdag op zaterdag. Er zaten echter nooi speelcadeautjes in maar een letter of marsepein of een paar nieuwe sokken.
Was meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kinderen mochten vanaf de dag dat Sint in ons dorp was aangekomen iedere vrijdag hun schoen zetten en de avond voor 5 dec. nog een laatste keer.
Dat komt neer op 3 tot 4 keer in totaal.Ik deed er altijd iets van snoepgoed in en pepernoten.De laatste avond zat er naar aanloop van het feest een klein kadootje in de schoen.

Misschien wil je ex wel afspreken dat jullie geen kadootjes geven maar enkel pepernoten o.i.d. En èèn keer een kadootje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk wil je ex heel erg graag dat jullie zoon, wanneer hij op school is, vertelt dat hij bij zijn moeder wel 3x al de schoen heeft gezet.
Het is flauw, om daar alleen over te beslissen, terwijl jullie beide ouder zijn, en hier samen afspraken over zouden moeten maken.
De moeder wil hier als beste en leukste uit komen, en is egoïstisch bezig.

Hoevaak een kind de schoen mag zetten? Dat is een persoonlijke vraag, die iedereen anders zal invullen. Maar bij gescheiden ouders lijkt het me zeer belangrijk om hier afspraken over te maken. Het moet een spannende bijzondere avond blijven. Grote kans dat de leukigheid en de spanning er bij jullie zoon snel af is. Die gaat het straks alleen maar over wat er IN die schoen zit.

Mijn ouders zijn ook vroeg gescheiden, en wij mochten 1x bij papa, 1x bij mama en 1x bij oma onze schoen zetten, want Sinterklaas had het hartstikke druk voor de grote pakjesavond en kon daarom maar 1x bij elk huisjje voorbij rijden :)
(Misschien kan je met dat verhaal je ex-partner ervan overtuigen dat het voor iedereen leuk moet blijven, misschien is het onbewuste oncontroleerbare eigen spanning van haar, uit onschuldig enthousiasme?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom veronderstel je dat de moeder dat wil om als beste en leukste eruit te komen en beschuldig je haar van egoïsme? Beetje negatief naar de moeder toe. Misschien heeft ze zuivere motieven en wil ze graag haar zoon verwennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat besefte ik mij ook op het einde van het verhaal en dus sloot ik af met;
"misschien is het onbewuste oncontroleerbare eigen spanning van haar, uit onschuldig enthousiasme?" Het was een aanname niet helemaal terecht, maar dat ligt aan mijn eigen referentiekader.
Wat leuk was bedoeld is nu een item geworden, dat is jammer. Ik zou het heel anders aanpakken nou het zo gevoelig ligt. Ex gewoon d'r gang laten gang en zelf een boek aanschaffen met Sinterklaas-verhalen en liedjes en daaruit voorlezen en zingen vóór het slapen gaan. En laat hem een winterpeen in zijn schoen leggen voor het paard. Leert hij dat geven ook leuk is. Je snapt wel, dat jij die moet wegdoen voor het ochtend is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook echt wègdoen,als je hem terug in de koelkast legt zal hij hem herkennen als de wortel voor het paard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard, desnoods opeten terplekke...
Wij laten ons zoontje 2 keer per week zijn schoentje zetten, dat vind ik mooi genoeg.
Meestal mag hij nog een keer bij opa en oma z'n schoen zetten en dan doen wij het zelf maar 1 keer.
Het is een spannende tijd voor ze en eigenlijk maar 1 keer per jaar, dus laat het zo. Bedenk of het het gezeur waard is. Belangrijker is dat je kindje niets merkt van eventuele spanning tussen jullie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even aanvullend aan alle andere antwoorden: voor een kind is sinterklaas gewoon sinterklaas. Of die nu bij je ex of bij jou komt, daar ziet hij geen verschil in. Hij zal het jou echt niet kwalijk nemen als de sint minder vaak schoenen vult in jouw huis dan in dat van je ex.
Je kunt desnoods nog zeggen dat sinterklaas vaker in die buurt komt dan de jouwe. En als hij hyper wordt, dan zit je ex daar mooi mee opgescheept, niet jij.
Het punt is misschien vooral dat de schoen-zet-momenten bij jou dan minder bijzonder zouden worden.. Dit kun je ondervangen door bij het kadootje bijvoorbeeld een handgeschreven brief van sinterklaas te stoppen, of in plaats van de schoen, savonds als ie net boven in zijn bed ligt een zwarte piet langs te laten komen (hard gebons op het raam en de hele huiskamer vol pepernoten, zwarte piet is net weg..).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter van 5 zet elke avond haar schoon en krijgt zo'n 3 keer per week iets erin. We maken er hier echt een heel feest van. Natuurlijk zijn het maar kleine kadootjes zoals pepernoten, chocolademunten of een stuiterbal. Maar ze is altijd erg gelukkig met wat erin zit. Verder maken we samen tekeningen en knutselen we dingen voor sinterklaas en de pieten.
Pas sinds vorig jaar snapt ze echt sinterklaas, toen ze twee was snapte ze er echt helemaal niets van.

Tja ik zou zeggen, hij is nog zo jong, dit is niet echt belangrijk. Dat je zonder ruzie en spanning kan genieten van een feestje met je zoon is 100 keer belangrijker.
Die kleintjes zijn zo gevoelig voor spanning tussen de ouders. Probeer hem te geven wat hij echt nodig heeft, stabiliteit en warmte van zijn vader én moeder. Zonder dat één van de twee negatief over de ander is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sprenk;

Uit pedagogische zowel als logistieke overwegingen ben ik een groot voorstander van één keer per week schoen zetten. Als de kinders per sé vaker willen zingen en zetten, prima, maar houd rekening met lege schoenen en leg uit dat de Sint het erg druk heeft en goede Pieten schaars zijn. En dan bij voorkeur niet allemaal op zaterdagavond-opblijfavond als het even kan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons is het woensdag en zaterdag. Soms zetten ze hem zelf nog wel een keer. Dan doen we er alleen wat pepernoten in. Misschien is het een idee om met je ex af te spreken dat het de ene dag wat pepernoten zijn en de andere dag een kadootje. Met de pepernoten zijn ze vaak ook al heel blij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste jammer dat er geen overleg mogelijk is. Ik vind 3 x ook genoeg, misschien kunnen jullie overeenkomen om bij ieder 2 x de schoen te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn kinderen mogen woensdags en zaterdags hun schoen zetten, ze krijgen dan iets kleins van chocolade.
als sinterklaas aankomt krijgen ze naast iets lekkers ook een klein kadootje in hun schoen.