Waarom spreekt Wikipedia zichzelf wel erg tegen in deze 2 artikelen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Want werd deze goede man Nicolaas van Myra, Nicolaas van Bari? of Nicolaas van Patara genoemt?
En werd hij in 270, of 280 geboren?
En werd hij bij leven heilig verklaard in 342, 343, of toch pas na zijn dood?
En overleed hij nu in 340, 342, of 352?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wikipedia is een overschat medium. Het wordt door gewone mensen geschreven. Een hoop mensen nemen wel voor waarheid aan wat erin staat en daar is Wikipedia toch echt niet geschikt voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wiki staat erom bekend dat er veel fouten in zitten. De artikelen worden door de gewone mens geschreven en verbeterd.
Mij is altijd verteld dat wiki een snel handig hulpmiddel is. Maar dat het niet je enige bron moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee... Maar vond dit wel heel erg tegenstrijdig. Vooral omdat ze dezelfde externe link opgeven...
Omdat je wiki nooit als bron moet gebruiken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat het anders zit. Zie ook mijn bron.

Ik denk dat het anders lijkt en zichzelf tegen lijkt te spreken. Maar dat het eigenlijk alleen zegt, dat we dat niet zeker weten.

In een wetenschappelijk document worden aanname's gedaan. Daarbij zal een wetenshapper niet snel zetten dat hij dingen eigenlijk niet zeker weet. Hij kiest voor een bepaalde aanname. Anders dan is het nameiijk ineens zo 'wetenschappelijk' niet meer. Een wetenschapper maakt heel vaak bewust keuze's. Daarbij wordt vaak niet vermeld, waarom hij nu juist die keuze's doet. Vaak wordt dát weggelaten wat zijn eigen theorie niet ondersteunt. En dat wat niet meewerkt aan het behalen van succes. Hij gaat niet zijn eigen theorie ondergraven. Wetenschappers zijn ook "maar" mensen.

Vaak leveren die weggelaten tegenbewijzen later weer voer op voor weer nieuwe wetenschappers om te bewijzen dat voorgaande theorie niet klopt. Die op die manier dan weer hun eigen succes kunnen behalen. En zo blijven ze lekker van de straat.

Op Wikipedia komt tot uitdrukking dat er van sommige zaken geen vaste/harde gegevens zijn. Wel zo eerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waar antwoord je nu op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je vraag waarom Wikipedia zichzelf tegenspreekt waarbij ik probeer aan te geven dat die vraag in zichzelf een vooronderstelling heeft die niet opgaat :). Maar voor jou is het duidelijk geen vraag op je antwoord. Dat kan.