De staf of kromstaf is oorspronkelijk een teken van waardigheid van bisschoppen, en maakt deel uit van het kostuum van Sinterklaas, die natuurlijk van origine een bisschop is.
Het is puur versiering - altijd geweest ook - en heeft verder geen functie als gebruiksvoorwerp oid.

Wel is het kostuum van sinterklaas hier en daar flink aangepast (soms vereenvoudigd, soms juist meer versierd) doordat hij als 'Sint' natuurlijk al een tijdje los staat van de katholieke kerk en als folklorefiguur wat andere invloeden heeft gekend).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Je kunt er trouwens wel heel goed een rolstoelpiet mee uit de modder trekken.
Die staf of stok zien we vaker terug. Het is een fallussymbool, en dus een symbool van macht of waardigheid.
De officier die de troepen schouwt heeft ook altijd een stokje bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de ene kant hoort het bij de status als bisschop net als de mantel, ring en mijter. Daarnaast is het een derde been, een ondersteunig bij het lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinterklaas heeft een staf als symbool van zijn bisschoppelijke autoriteit. De staf, ook wel bekend als de kromstaf of herderstaf, staat voor zijn pastorale zorg voor gelovigen. Het is een traditie die teruggaat naar de historische figuur van Sint-Nicolaas, een bisschop in de vroege kerk.