wat heeft de paashaas met eieren te maken?

waar komt dat verhaal vandaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Pasen
6.6K

Antwoorden (3)

Dat komt uit Duitsland.
De paashaas is eigenlijk een gewond vogeltje dat door een godin in een haas werd veranderd om hem te redden. En een keer per jaar komt die haas terug om alsnog eieren te leggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het verhaal van de paashaas heeft mogelijk een mythologische oorsprong. Een Germaanse godin, Eostre, is de heldin in deze mythe. Eostre (vandaar: Easter in het Engels, Ostern in het Duits als naam voor het paasfeest) was een ‘weergodin’ die jaarlijks de mensheid kwam verblijden met de lente. Maar op een kwade dag had ze zich verslapen – niets menselijk is het Germaanse godendom vreemd. Vlug gaf ze de lente een zwiep in de goede richting, maar zag toen tot haar verdriet dat een kwetsbaar vogeltje het niet ging redden. Die had een tik meegekregen van de strenge winter en kreupelde hulpeloos rond met lamme vleugeltjes. Eostre zag haar falen onder ogen en veranderde het vogeltje in een haas. Eén dag in het jaar kon die haas voortaan nog, als haar vroegere soortgenoten, eieren leggen. Op de feestdag van Godin Eostre.

De paaseieren zijn waarschijnlijk een overblijfsel uit de oorspronkelijke vastentijd. Onze voorouders aten, op de valreep van winter en voorjaar, veertig dagen lang geen (of weinig) dierlijk voedsel: geen vlees, geen zuivel, geen eieren. Dat begon meteen na carnaval: nog één keer ‘uit je bol gaan’ en dan – van Aswoensdag tot Goede Vrijdag – sober leven. Al die veertig dagen lang bleven de kippen stug doorgaan met eieren leggen. Dat gaf een hele eiervoorraad, een berg waarin je dan, bij het paasontbijt, een fikse deuk kon slaan.
6 jaar geleden
vroeger gingen vogels in verlaten kuilen van een haas.hun eitjes leggen. En toen dachten de mensen van wow precies op de dag dat wij iets vieren of herdenken verstopt de haas een paar eieren.dat is bijzonder. vanaf nu is deze dag paas dag.(een mix van haas en eieren)