Wat vieren we op Witte Donderdag?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Pasen
5.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben je ons aan het bezighouden of zo? Tik de vraag op Google in en je vindt binnen 1 seconde het antwoord!

Het beste antwoord

Dat Jezus voor de laatste keer samen met zijn 12 discipelen een maaltijd nuttigde.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Katholiek gesproken 3 "dingen":
- de instelling van de Eucharistie. Jezus vierde het Laatste Avondmaal met zijn leerlingen en zei terwijl Hij het brood nam: "Dit is mijn Lichaam" en over de beker met wijn: "Dit is mijn Bloed". De katholieke Kerk heeft vanaf het begin het geloof dat door het actualiseren (het in het "hier" en het "nu" brengen van dit sacrament Jezus wezenlijk, werkelijk en waarachtig tegenwoordig in hoewel de zintuigen brood en wijn zien en proeven. Hun "wezen" is echter veranderd.
- de instelling van het priesterschap. Jezus richtte zich tot de aanwezigen met de woorden: "Blijft dit doen om Mij te gedenken." De apostelen van toen zijn de bisschoppen van nu en in eeuwenlange traditie tot op de dag van vandaag is die wijdingsmacht doorgegeven door handoplegging en gebed. Hierdoor kunnen bisschoppen en priesters handelen in Naam van Jezus. Als zij de woorden "Dit is mijn Lichaam" en "Dit is mijn Bloed" uitspreken over brood en wijn doen ze dat "in persona Christi".
- Instelling van het gebod van de naastenliefde (Johannes 13, 34): "Een nieuw gebod geef Ik u: gij moet elkaar liefhebben; zoals Ik u heb liefgehad, zo moet ook gij elkaar liefhebben." Jezus gaf dit gebod op de avond van het Laatste Avondmaal, Witte Donderdag dus.