Waarom schrijf je kerst met een kleine letter en Pasen met een hoofdletter?

Net als Pasen schrijf je Pinksteren met een hoofdletter, maar kerstfeest schrijf je net als kerst met een kleine letter

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kerst
4.2K
Ivana
6 jaar geleden
Je schrijft paasfeest en pinksterfeest ook zonder hoofdletter. Kerstmis is met hoofdletter, kerstfeest niet.
Amadea
6 jaar geleden
Het zal ervan afhangen of het voor jou een christelijke feestdag is of een seculiere. Voor mij is het Kerst, Pasen, Hemelvaartsdag, en Pinksteren. (Vandaag is het trouwens voor katholieken Allerzielen).

Antwoorden (1)

Namen van feestdagen krijgen een hoofdletter. Daarom staan Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag, Kerst, Kerstavond, Kerstfeest, Kerstmis en Kerstochtend allemaal met hoofdletters in de Spellingwijzer Onze Taal.

Samenstellingen met kerst die geen (deel van een) feestdag aanduiden, en dus niet op bijvoorbeeld avond, dag of feest eindigen, krijgen geen hoofdletters: kerstcadeau, kerstkaart, kerstspel, kerstvakantie. Ook de wens fijne/prettige kerstdagen wordt in principe met kleine letters geschreven, al is het zeker geen grote 'fout' om op een kerstkaart Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar te schrijven - vaak staat deze wens al met hoofdletters afgedrukt op de kaart.

Volgens de officiële spelling krijgen alleen de 'volle' officiële namen van feestdagen een hoofdletter en "informele aanduidingen" niet. Dat strenge criterium leidt tot: eerste kerstdag, kerst, kerstavond, kerstfeest, Kerstmis en kerstochtend.

Vandaar dat je ook "kerst" mag schrijven.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat de meeste mensen het woord kerstmis niet meer gebruiken en over zijn gegaan op Kerst, zou je beter Kerst met een hoofdletter kunnen schrijven en kerstmis met een kleine letter.