Waarom hangen sommige mensen met kerst een ster voor het raam?

Wat is de betekenis hier achter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kerst
8.3K

Het beste antwoord

Omdat de herders en wijzen toendertijd door een heldere ster geleid werden naar de plek waar de bijzondere baby was geboren. Door een ster voor je raam te hangen laat je daarmee aan de buitenwereld weten dat jij met Kerst deze geboorte gedenkt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je antwoord is niet helemaal juist. Het verhaal van de herders komt alleen voor in het Lucas-evangelie en daarin wordt niet vermeld dat zij door een ster naar de plaats werden geleid waar ze Jezus konden vinden.

Andere antwoorden (1)

Volgens het evangelie van Mattheus kwamen na Jezus' geboorte drie wijzen (de moderne vertaling spreekt van magiërs) uit het oosten die informeerden waar ze de pasgeboren koning van de Joden konden vinden. Ze hadden namelijk een ster zien opgaan die volgens hen wees op de geboorte van de koning der joden. Diezelfde ster wees hen later de weg naar Bethlehem en bleef staan boven de plaats waar ze Jezus vonden. De ster heeft daarom een belangrijke symbolische waarde in de kerstviering en daarom hangen sommige mensen er een voor het raam met de kerst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de wijzen ook op kraamvisite kwamen is een misvatting. Ze kwamen pas veel later.
Bewijs:
De wijzen brachten kostbare geschenken mee; wierook, mirre en goud. Josef en Maria (Mirjam?) brachten 8 dagen na de geboorte bij de besnijdenis een armenoffer. Als toen de wijzen met hun kostbaarheden al op bezoek waren geweest zouden de diepgelovige ouders zeker een normaal offer hebben gebracht.
Ook uit de beschrijving van de kindermoord blijkt dat Jezus toen al ouder was. De soldaten kregen opdracht alle kinderen onder de twee jaar te doden. Als deze moordpartij direct na de geboorte had plaatsgevonden dan was de maximum leeftijd van twee jaar zeker lager uitgevallen. Ook een Romeins krijgsman zag wel het verschil tussen een pasgeboren baby en een baby van b.v. een half jaar.
Dus geen wijzen in het Kerststalletje!