Waarom doen we een rode lamp in de Kerststal ?

Bij mijn ouders thuis wordt de Kerststal altijd verlicht door een rood lampje. Niemand die echter weet waarom.

Ook bij oma hetzelfde verhaal: een rood lampje, maar ook zij weet niet waarom we dat doen.

Mijn vraag is nu of er een religieuze achtergrond is voor deze traditie ?

Of is gewoon 1 van mijn familieleden ermee begonnen omdat hij/zij het rode licht wellicht mooi of romantisch vond en is dat door de volgende generaties als 'gewoonte' overgenomen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kerst
2.7K
Rieneke1
10 jaar geleden
Rood licht is gewoon sfeervol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet volgens de bijbel!! Daar is het de heilige maagd Maria die onbevlekt ontvangen is.. Maar heb dat gerucht inderdaad toch ook al gehoord.. Kan je der evengoed een neon lampje hangen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was Maria Magdalena, een andere Maria uit de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even voor de goede orde: Maria Magdalena (een close volgelinge van Jezus, en volgens sommigen zelfs zijn vrouw) was geen prostitué ! In de zesde eeuw is Maria Magdalena door paus Gregorius ten onrechte als zodanig bestempeld. Of dat onderdeel uitmaakte van een bewuste lastercampagne van de kerk is niet duidelijk. Het Vaticaan heeft in 1969 in ieder geval schoorvoetend toegegeven dat ze Maria Magdalena 1400 jaar lang ten onrechte als hoer gezien had.

Antwoorden (2)

Bij ons was het altijd wit, dus ik denk dat het gewoon een ingeslopen traditie is, van in het begin geen ander lichtje kunnen vinden. En misschien maakt rood licht het allemaal wat zachter en vriendelijker
10 jaar geleden
waarom zijn er kerststallen met een rode lamp[Gesteld op: 12-12-2011]
Toelichting:
heeft dit een speciale betekenis een vriendin en ik hebben het er nu over en we begrijpen niet wat de gedachte er achter is want RK is toch de kleur wit voor kerst tenminste dat heb ik altijd zo geleerd ik hoop dat u mij antwoord kan geven op deze vraag
Antwoord:
Wil je dit echt weten? Je gaat dit antwoord namelijk niet leuk vinden: nl. iets met bloed en kinderoffers....