Wie heeft ooit de rendieren bedacht voor de slee van de Kerstman ?

toch een beetje vreemd, aangezien ik nog nooit een rendier door de lucht heb zien vliegen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kerst
2.5K
Amadea
11 jaar geleden
Nils Holgersson vloog op een gans. Dat is ook in werkelijkheid niet mogelijk. Gewoon leuke fantasie van Skandinaviërs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is in werkelijkheid wel mogelijk Amadea, Nils werd namelijk zo groot als een duim gemaakt door de toverspreuk van een kabouter.
Dat is echt klein genoeg om op de rug van een gans te kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het paard vliegt in ieder geval niet gewooneengast ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit een heel goede vraag! ++

Antwoorden (2)

Dat heeft de Coca Company gedaan, evenals hoe hij er uit ziet (niet dus) en dat hij op de Noordpoool woont:

http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kerstman is afgeleid van Wodan/Odin die met zijn achtpotige paard Sleipnir elke dag van hemel naar onderwereld reed. De verering van Wodan vindt plaats met midwinterfeesten (de vereerders vonden dat hij met midwinter wel erg lang wegbleef denk ik, dus blij dat hij zijn schema weer naar boven bijstelde). In Amerika is die viering vermengd met de naamdag van de heilige Nicolaas (vandaar de naam santa claus en cadeautjes voor de kinderen). Dit omdat de verering van de kerstman in New York is begonnen, een voormalige Hollandse kolonie. Vanwege het gebrek aan paarden in arctische regionen lag een rendierslee misschien meer voor de hand als vervoermiddel als een achtpotig paard.