Deze tweede dagen waren vroeger de enige vrije dagen die een arbeider had, afgezien van de zondagen. Die extra vrije dag stelde mensen in staat om de eigenlijke feestdag beter te vieren, zonder dat privé-beslommeringen de feestvreugde in de weg hoefden te staan. Vooral de katholieke geestelijkheid heeft zich hiervoor sterk gemaakt.

Tweede kerstdag schijnt te zijn ontstaan in de middeleeuwen. Het dienstpersoneel van welgestelde families moest met kerst gewoon werken. Om hen in de gelegenheid te stellen om ook hun familie te bezoeken kregen ze de dag na kerst vrij, en dat is de oorsprong van onze tweede kerstdag. Ook kregen ze eten mee voor hun familie. Hetzelfde gold trouwens voor boerenarbeiders. Zij kregen ook wat eten mee, en daaruit is langzamerhand de traditie van het kerstpakket uit ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het is zo´n belangrijk feest dat past niet in één dag, daarom hebben ze er maar een dag aan vastgeplakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gedaan op verzoek van de Meubelboulevards...
14 jaar geleden
Ja goeie vraag, dat heeft iemand eens besloten en nu zijn er twee.

In Amerika duurt het wel maar 1 dag. Enmisschien nog wel wat landen?

Denk wel dat het met de verkoop heeft te maken, en dat men graag wil dat we zoveel mogelijk geld uitgeven aan allerlei dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gedaan zodat je zowel je met je eigen familie een dag kunt vieren en ook met je schoonfamilie nog een dag hebt om te vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden voor de 2e Paasdag & 2e Pinksterdag is dat de 1e van die dagen per definitie op zondag valt en je dan vanwege kerkelijke redenen niet naar familie mocht reizen, dus hadden ze daar de 2e dag voor verzonnen, zodat je dus wel naar hun toe kon gaan. Welnu, ik denk dat om dezelfde reden er een 2e Kerstdag verzonnen is, alhoewel 1e Kerstdag niet altijd op zondag valt
In Engeland (en andere Angelsasische landen?) gaven ze, met name de welgestelden aan hun personeel, de cadeautjes op de 2e Kerstdag, vandaar dat dit Boxingday heet. Of het voor hun een vrije dag was, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Belgie kent men ook geen tweede kerstdag of tweede paasdag. In veel Spaanstalige landen is juist de week vóór Pasen de vakantieweek, omdat mensen dan 'Semana Santa' (de heilige week) vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/nederland-dagen-kerst-landen-dag.34645

Ik viel al in herhaling en nu jij weer. Maar iedereen vindt het niet erg als ik kijk naar alle antwoorden die iedereen zonder aarzelen opnieuw geeft zonder in herhaling te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het is omdat de vakbond dat heeft ingesteld.
Want stel je voor dat kerstmis op zondag viel, dan hadden de arbeiders geen extra vrije dag.
Vroeger hadden we een zes-daagse werkweek, (zaterdag was een gewone werkdag) dus een dag extra vrij is mooi meegenomen.
De kerk zal het ook wel goed vinden, dus de kerk en vakbond waren met elkaar eens.
De kerk vanwege extra aandacht aan het geloof, de vakbond vanwege de extra vrije dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strenge calvinisten in Nederland (hervormde bond, gereformeerde gemeente) zijn fel tegen werken en reizen op zondag. Voor hun is zondag de Christelijke equivalent van de Joodse Sabbat met 's ochtends en 's avonds een dienst. Daarom heeft Nederland ook geen verkiezingen op zondag.
Kerst, Pasen en Pinksteren zijn de zondagen van de kerk, maar ook dagen voor familie bezoek. Dit dilemma is opgeheven door een tweede dag toe te voegen ...