Rovaniemi, Finland
of: Fairbanks, Alaska

Beiden claimen de woonplaats van de kerstman te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Kerstman is een afstammeling van Sinterklaas en wordt ook in verband gebracht met kabouters (Nisse of Tomte), zoals Sinterklaas op Sint Nicolaas, bisschop van Myra, teruggaat. Het Sinterklaasgebruik is meegenomen door emigranten naar Amerika. In Amerika werd Sinterklaas Santa Claus. De Kerstman heeft ongeveer dezelfde gebruiken als Sinterklaas, zoals cadeautjes geven, een lange baard en een rood pak, maar hij is inmiddels ontdaan van alle religieuze symboliek.

De Kerstman ontstond in de ons bekende vorm in de Verenigde Staten, eind negentiende eeuw en raakte door de reclame van Coca-Cola wereldwijd verspreid. Zo kan het zijn dat in beeltenissen de Kerstman nog een groen pak droeg, terwijl de Amerikaanse Santa Claus tegenwoordig uitsluitend rode met witte kleding draagt (zoals het logo van Coca Cola). Santa Claus heeft nog wel een (vliegende) arrenslee getrokken door rendieren en wordt geholpen door elfjes op de Noordpool.

In vele landen heeft de commerciële kerstman (Santa Claus) de oorspronkelijke Kerstman echter niet verdrongen, denk aan de Joulupukki in Scandinavië of Father Christmas in Engeland. Hier zijn voorchristelijke elementen nog duidelijk in het kerstgebruik aanwezig. Het is ook zeker niet zo, dat de kerstman over de hele wereld verspreid rood met witte kleding draagt. De Kerstman draagt in veel landen nog blauwe, gouden of groene (of nog een andere kleur) kleding.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe het waarschijnlijk begon…
Uiteindelijk lijkt het er wel op dat de kerstman uit Nederland komt.
Toen de Nederlanders naar Amerika emigreerden, stichtten zij in 1611 de vestiging Nieuw Amsterdam. Deze vestiging werd nog geen veertig jaar later verkocht voor een appel en een ei en is nu over de hele wereld bekend als New York.
De Nederlanders brachten Sint Nicolaas mee (onze Sinterklaas dus) en hebben de Amerikanen hem geadopteerd.
Hij werd zelfs de beschermheilige van New York.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, Interessant en duidelijk antwoord. Ik weet dat je het van de bron hebt overgenomen, maar we hebben Nieuw Amsterdam niet voor een appel en een ei verkocht en ook was het niet minder dan veertig jaar na 1611, er is nogal wat aan voorafgegaan en uiteindelijk hebben we het min of meer geruild voor de Engelse toezegging ons niet in Suriname te zullen aanvallen en we hebben er een eilandje (Run) in de banda groep in Indonesië voor gekregen, ik zou dat zeker geen appel en ei willen noemen.
Ha, die Crudelia;

In zijn huidige vorm komt de gek bij de PR-afdeling van The Coca-Cola Company vandaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn vader was een rijke handelaar en omdat
hij zoveel kreeg, voelde Nicolaas een sterke
drang om aan anderen te geven. Hij verrichtte
vele goede daden en men zei dat hij ook
magische krachten bezat. Hij stierf in 340 na
Christus en werd begraven in Myra. Aan het
eind van de elfde eeuw namen soldaten uit
Italië zijn overblijfselen mee met zich naar
Italië. Ze bouwden een kerk ter ere van hem
in de stad Bari, in Zuid-Italië. Al snel
bezochten christelijke pelgrims uit de hele
wereld deze kerk van Sint Nicolaas. Deze
pelgrims verspreidden de legende van Sint
Nicolaas in hun eigen landen. Al snel begon
de legende van Sint Nicolaas zich over de
hele wereld te verspreiden.