Waarom moeten we tegenwoordig ook nog zo nodig met Kerst elkaar cadeautjes gaan geven?

We hebben net Sinterklaas gehad, waarbij de kinderen weer heerlijk verwend zijn, en nu worden we van alle kanten, vooral via TV bestookt met items over kado-ideeen.
Gisteren een echtpaar dat het vreselijk vond dat ze hun kind met Kerst niets konden geven. Vandaag een item die aanspoorde om leuke gadgets te gaan kopen, enz.

Ik begrijp best dat het aantrekkelijk is voor de middenstand, maar je kunt de euro maar 1 x uitgeven.

Let wel ik ben geen chagrijn of gierigaard, maar wordt het langzamerhand niet wat te veel in zo'n korte tijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst

Het beste antwoord

Het is goed voor de economie. Maar is het niet genoeg om met de mensen die dicht bij je staan er een paar gezellige dagen van te maken? Cadeautjes zijn wat mij betreft niet echt een toevoeging hieraan. Het is meer een soort vanzelfsprekendheid geworden dat ze onder de boom behoren te liggen. Vaderdag, moederdag, valentijnsdag, kerst. Het geven van presentjes wordt zo opgedrongen. Men kan elkaar beter gewoon eens wat vaker spontaan wat geven. Veel leuker en verrassender. Met sinterklaas een kleinigheidje bij de kids in de schoen achterlaten ligt voor mij anders. Dat is voor kinderen natuurlijk hartstikke leuk. En verjaardagen, daar kan ik ook nog inkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

de meeste mensen die ik ken die doen of sinterklaas of kerst maar niet beide.
wij hebben zelf nog nooit een pakje gekregen met kerst
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was precies wat ik dacht
De reclamejongens roepen dat dat hoort... Nog enkele jaren duurt het voordat we er allemaal van doordrongen zijn... Maar ik zeg je het wordt helemaal 2013 hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We moeten niks hoor. Ik vind dat je kunt kiezen Sint of Kerst. Daarbij denk ik dat het voor kinderen helemaal niet goed is dat ze steeds maar weer kadootjes krijgen.
Dat echtpaar heb ik ook op tv gezien en dan denk ik: zielepieten, alsof het leven alleen om kadootjes draait. En als je dan zonodig moet, kjk dan eens in een kringloopwinkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 jaaaa... de kringloop... daar staat binnenkort weer genoeg moois... over een week of twee, drie...
het is ons toch gewoon aangepraat...
we zijn al gewend en hebben ons blijkbaar al neergelegd dat men met Sinterklaas, Kerst, valentijnsdag, moederdag, vaderdag kaarten en presentjes verwacht...

binnenkort moeten we kaarten sturen en kadootjes geven vanwege kinderdag, pasen, pinksteren, mariahemelvaart, wapenstilstandsdag, help-de-winkelier-de-winter-doordag, dingen-kopen-voor-een-goed-doel-dag, doe-zomaar-kadodag, de dagvandekaartdag, secreetaressedag, maandagdinsdagwoensdagkadodag, doejebaaseenplezierdag, goeievraagdag...

een beetje middenstander verzint er zo een paar per jaar op zichzelf aan klanten te helpen...

en pas op als je niet mee doet... dan heb je wel wat uit te leggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord! +1
Moeten we ?? Dat heb je zelf in de hand .Je moet dat niet .Als je het niet wil doe je het niet.
Het moet je niet opgelegd worden door de media.
Iedereen bepaald dat zelf!
Soms vind ik het ook van de gekke wat er allemaal gekocht wordt .Maar dat is iedereen zijn of haar keus.Doe maar gewoon ..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet niet, dat is maar net of je 't zelf wilt. Wij hebben sinterklaas gevierd en met de kerst doen we dat niet. Ik vindt het niet nodig dat bij kerst en gezelligheid cadeau's worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind persoonlijk ook dat er iets teveel gedaan wordt aan Sinterklaas en Kerst door commerciele doeleinden. Dat er geld wordt gespendeerd in de economie.
Niet voor niets liggen de pepernoten en chocoladeletters al vanaf augustus in de winkel (Belachelijk!). Er zijn altijd mensen die ze in augustus ook al lekker vinden en het sponsort lekker de verkoop. Zo gaat dat ook met Sinterklaas. De markt en de winkels maken er volop gebruik van dat zowel met Sint als met Kerst cadeaus gekocht worden en zullen er dan ook alles aan doen om zoveel mogelijk mensen over te halen om voor beiden cadeautjes te kopen.

Zelf doe ik daar niet aan mee. Wij vieren thuis enkel Sinterklaas en dan erg uitgebreid. Met Kerst vieren we gewoon Kerstmis met de kerstboom en gaan we naar familie of komt er familie. Je hoeft het dus niet allebei te doen, maar je moet enkel niet over laten halen door die reclames. Het kan niet altijd feest zijn! Anders raakt men er aan gewend en dan wordt het zo'n gewoonte en blijven de verwachtingen hoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We moeten niks, en ik doe er dan ook niet aan mee.
Met Sinterklaas kon je elkaar ook nog lullige kadootjes van niks geven, het ging om de surprises en gedichten, en of je dan een onderbroek, ene paar sokken en een grappige tandenborstel kreeg, verhoogde de feestvreugde alleen maar.
Maar met kerst moet het allemaal meteen duur en sjiek. Parfums, sieraden, niks geen lollige prulletjes. Je reinste commercie dus, en volslagen belachelijk. In Engeland en Amerika is het nog erger ; daar 'moet' je een kerstcadeau kopen voor iedereen die je kent, zeg maar zoals wij kerstkaarten 'moeten' versturen (ben ik ook mee gestopt). Je moet er toch werkelijk niet aan denken....

Overigens doen de meeste mensen die ik ken OF Sinterklaas OF kerst ; slechts een enkeling vind het leuk om hem twee keer zo uit de broek te laten hangen in december.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terechte bedenking. Zonder in een nostalgische bui te vervallen, stel ik gewoon vast dat in de jaren vijftig en voordien alleen sinterklaas de mooie geschenken bracht. Kerst was volledig in functie van de middernachtmis, kerstliederen in familie aan de piano en een door moeder gebakken cake. Dus er is geen waarom. Roeien tegen de stroom in? Waarom niet. Want nu staat zowel Kerst als Oudejaarsavond in functie van het grote vreten, hoe duurder hoe beter. Ik pleit in familieverband al jaren voor AUB één sobere maaltijd, gewoon om bewust te blijven van de wereld rondom ons. Ja, goed idee, hoor ik dan zeggen tussen twee gefarceerde kalkoenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan een gewoonte kunnen zijn.
Ik heb liever een leuk feest met Kerst of Nieuwjaar dan een saai feest met dure cadeautjes. Net daarom kijk ik al uit naar Nieuwjaar ditjaar: ik weet nu al dat het een erg leuk feest gaat worden. Cadeaus interesseren me minder.