Wat is milieu vriendelijker een kerstkunstboom of een echte boom?

Wat is milieu vriendelijker om te nemen een kerstkunstboom of een echte kerstboom. Bijvoorbeeld staatsbosbeheer laat speciaal bomen groeien en die mogen de mensen zelf komen omzagen. Of om een kerstkunstboom te kopen. Wat is dan milieu vriendelijker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst

Antwoorden (6)

Dat ligt er aan waar je je boom vandaan haalt. Als je boom uit een kunstmatig veld komt, zoals die van staatsbosbeheer, is dit milieu vriendelijker. Tijdens zijn groei zal de boom ook zuurstof produceren en de natuur wordt niet aangetast door de kap van deze bomen.

Daar staat tegenover dat als de boom uit natuurlijke bossen worden gehaald, deze veelal niet terug worden geplant. Dat is dan niet erg milieu vriendelijk te noemen.

Ook de maak van een kunstboom vergen veel natuurlijke bronnen om gemaakt te worden, olie voor plastic, delven van staal voor de kern, veel energie voor het maken etc etc. Maar dit is milieu vriendelijker dan bomen uit zijn natuurlijke omgeving te kappen. Want een kunstboom gaat jaaaaaren mee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat Hansv hieronder ook al zegt, verbrand je de boom of versnipper je hem. Ook kun je een echte boom soms nog herplanten. Dus is het ook van belang of je een boom om zaagt of met kluit neemt.
Verbranden is uiteraard niet verstandig voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die HFPK;

Hangt ervan af waar je echte boom heeft gestaan, of hij na nieuwjaar wordt verbrand of versnipperd, hoe lang je met en kunstboom zult doen en waar en van welk materiaal deze is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit oogpunt van milieu is er geen duidelijke voorkeur voor een kunstkerstboom of een levende boom. Een levende boom ruikt heerlijk en kunt u laten herplanten. Bij een kunstboom is vooral belangrijk dat die lang meegaat. Eind december nemen de meeste huishoudens een kerstboom in huis. Kunstkerstbomen en levende kerstbomen hebben een heel verschillende milieubelasting, waardoor een voorkeur niet aan is te geven. Wel kunt u binnen de kunst- of de echte kerstbomen keuzes maken die milieuvriendelijker uitpakken.

Kies bij kunstkerstbomen voor een boom die lang meegaat. De milieubelasting wordt dan minder omdat deze over meerdere jaren wordt uitgesmeerd. Bij levende bomen is het milieuvriendelijker om voor een jongere (kleinere) boom te kiezen. De teeltduur is dan beperkt en dat vermindert de milieubelasting. Net als bij de kunstkerstboom scheelt het flink in de milieubelasting om een boom meerdere keren te gebruiken. Een exemplaar met statiegeld of herplantgarantie is dan ook een milieuvriendelijke optie Tips
•Huur eens een levende kerstboom, of adopteer er één. U neemt dan tegen betaling van huur of statiegeld een boom in huis en levert hem na de feestdagen weer in.
•Kunstkerstbomen gaan lang mee: op internet vindt u tweedehands exemplaren.
•Wilt u een echte kerstboom en die later in de tuin planten, kies er dan een met pot en geef veel water. Dat vergroot de overlevingskans.
•Geef ook een afgezaagde kerstboom water; dan verliest die minder snel zijn naalden.
•Afgedankte (kunst)kerstbomen leveren in afvalverwerking nauwelijks milieuvervuiling op. Bij verbranding op straat ontstaat wel luchtvervuiling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het uitsluitend is voor eenmalig gebruik, dus niet elk jaar opnieuw : een echte boom, uiteraard met kluit zodat je nog een ieniemienie kansje hebt dat hij na de kerst in de tuin kan verdergroeien.

Als het de bedoeling is dat de boom elk jaar en dat jarenlang wordt opgetuigt : een kunstboom. Die is eenmalig natuurlijk niet goed voor het milieu vanwege de fabricage en afvalkosten, maar gaat wel, als je zuinig bent, 10 tot 25 jaar mee, waarmee je een hoop bomen uitspaart. Bovendien worden de meeste oude kerstbomen verbrandt ,wat ook weer niet best is voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was vandaag of gisteren een onderzoek dat je een kunstboom minimaal 17 jaar moet gebruiken. dan is het co2 uitstoot door het produceren van de boom zuiniger dan elk jaar een echte boom te kopen. Het beste voor het milieu is een boom met een kluit te kopen en deze na kerst weer in de tuin plaatsen. ik weet niet welk onderzoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe lang je een kunstboom gebruikt:
Als je een kunstboom langer dan 17 jaar gebruikt, is dit beter voor het milieu. Als je deze korter dan 17 jaar gebruikt, dan is het milieuvriendelijker om een echte kerstboom te nemen. Dit heeft de minister van Milieu van de Australische deelstaat Victoria laten weten.

Een echte boom veroorzaakt bij het proces van kweken, transporteren en uiteindelijk verbranden circa drie kilo CO2-uitstoot. Bij de productie van een plastic boom is dat 48 kilo. Het beste is om een echte boom met kluit te gebruiken die na kerst de tuin in kan.