Een witte kerst.....gaat dat ooit nog gebeuren hier in Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst

Het beste antwoord

Waarom niet?
vorig jaar hadden we hier in Rotterdam ook het laatste weekend van november sneeuw, terwijl het gisteren (17 graden) weer erg warm was voor de tijd van het jaar.
Het kan vriezen, het kan dooien zullen we maar zeggen.
Maar is het daadwerkelijk zo dat we vroeger vaker sneeuw met de kerst hadden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja hoor, ze voorspellen over niet al te lange tijd een nieuwe ijstijd, dan zijn de kersten weer netjes zoals ze zijn moeten, wit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me net voor + voor ijstijd
Nee. Althans, dit zullen wij niet meer meemaken gok ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, daar is elk jaar weer een paar procent kans op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk wel. Je moet alleen wat geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste keer was ik geloof ik 8, of 9 jaar oud. En dat was dus in 1980/1981...

Maar als ik mijn visboer mag geloven dan krijgen we dit jaar echtr een witte kerst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou best nog kunnen! We kunnen het alleen niet bestellen. Een paar jaar geleden hadden we op 25 Nov een erg witte dag,met verschrikkelijke sneeuwbuien maar ja,de kerstmis hield vast op 25 Dec. en wilde niet meewerken! Misschien als we het met z'n allen aan St. Nicolaas vragen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor waarom niet, het is ieder jaar weer een verrassing maar zal echt nog wel eens gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het niet eens zo lang geleden dat we witte kersten hebben gehad, in ieder geval niet meer dan 10 jaar! Komt vanzelf weer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vast wel. Het is tenslotte sneeuwtijd in december. De kans is ongeveer 6%. Zie verder de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons land had beleefde in 1981 zijn laatste witte kerst, dat wil zeggen met op beide kerstdagen een gesloten sneeuwdek in De Bilt. Het hoofdstation van het KNMI is als referentie gekozen omdat hiervan de sneeuwgegevens over meer dan honderd jaar bekend zijn.

In het jaar 2000 lag er met Kerst in het oosten en noorden 6 tot 10 cm sneeuw (Foto: Jacob Kuiper, KNMI/WNI)
Kans op een witte kerst......
De witte kerst is een jaarlijks terugkerende hype, waar meteorologische instituten als het KNMI mee geconfronteerd worden. Voor een periode langer dan tien dagen vooruit is er weinig zinnigs te zeggen over de sneeuwkansen en zelfs zodra de kerst binnen de termijn van de tiendaagse valt is het nog steeds moeilijk. Sneeuwverwachtingen zijn heel lastig te maken, laat staan een verwachting dat er twee dagen achtereen op één bepaalde plek (De Bilt) tijdens de ochtendwaarneming een dekkende sneeuwlaag ligt. Uitspraken daarover hebben, zeker als ze dagen tevoren worden gedaan, niet meer betekenis dan speculaties over dominostenen. Het enige waar op lange termijn wel iets over te zeggen valt zijn de klimatologische kansen. In ruim een eeuw is een witte kerst in ons land slechts zes keer voorgekomen. Een eenvoudig rekensommetje levert een kanspercentage op van ongeveer 6%. Let wel dat is de klimatologische kanswaarde en dat hoeft niet overeen te komen met de kans op een witte kerst in een bepaald jaar.

Kortom, we houden moed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor...
Gewoon afwachten we zijn nog pas in november.
Dus het komt nog wel
geduld wordt beloond...!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet??? Niks is zo onvoorspelbaar als het weer!

Neen serieus. Kan makkelijk. Niemand weet hoe het klimaat gaat worden. Of in ieder geval niet zeker(!).