Wat doen we met moeder, met de feestdagen?

Oftewel: hoe lossen jullie dat jaarlijks terugkomend probleem op?
Ik zit niet te wachten op een preek over hoe ondankbaar ik ben; wel op een antwoord van degenen die begrijpen wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
4K
Rieneke1
14 jaar geleden
dat vind ik ook.

Het beste antwoord

Zo herkenbaar, zo menselijk, zo lastig.
Eens in de zoveel jaar, kwamen ze bij ons met de kerst.
Iets onduidelijks besliste wanneer we aan de beurt waren.
Als ze kwam was het weer te koud, veel te veel wind, het huis was smerig, de honden lastig, het tochte langs de grond, de kachel maakte stof, de tuin was verwilderd, de kinderen brutaal en het was zo'n eind rijden.
Naar Griekenland was gemakkelijker, (wij wonen in Zeeland).
Dan was er nog wat met het eten, er zat een vlieg in huis, de stoel zat niet goed, we deden het niet goed met de opvoeding van de kinderen.

Tweede kerstdag was voor ons zelf, moeder was weer thuis, we zeiden altijd: leuk als ze komt en leuk als ze weer weg gaat, he he, eindelijk weer rust.
Nu leeft ze niet meer en missen we haar gezeur.
Wat zou ik haar toch nog een hoop willen vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken jouw verhaal, maar dan met schoonouders +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Eddijst,
Dank je wel voor je antwoord. Er zitten behoorlijke wat raakvlakken...! Komt nog bij dat het 1.45 uur rijden is om haar op te halen en's-avonds ( met volle buik) weer terug te brengen. Uh...enkele reis dus.
Ook bedankt dat je reageerde zonder oordelen.
Fijne feestdagen alvast ;-)
Groetjes Pattycon Voor alle anderen die reageerden:
Waar ik het op een of andere manier mee eens was, heb ik een duimpje gegeven. En verder ben ik, afgezien van MIJN ongetwijfeld slechte en ondankbare karakter, blij dat er zoveel brave en dankbare kinderen rondlopen.

Andere antwoorden (19)

Moeder lekker laten meegenieten met de feestdagen. Wees blij dat je iemand gelukkig mag maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je wel ...
Ik hoef het probleem niet meer op te lossen, want dit zullen voor mij de eerste feestdagen worden zonder het "moedervraagstuk". Het heeft zich vanzelf "opgelost" toen ze een paar maanden geleden overleed. Ik deed altijd een van de twee kerstdagen met haar. En op nieuwjaarsdag een brunch in een restaurant. Deed het inderdaad soms met wat tegenzin, maar ik was achteraf altijd blij dat ik het gedaan had. Al we ouder worden en eenzamer (partner overleden) wordt het allemaal toch een stuk minder en zijn die uitjes en aandacht van de kinderen heel erg belangrijk. Ik voel me nu - nu ze dood is - zelfs een beetje schuldig over de tegenzin die ik soms voelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een mooi persoonlijk antwoord, esme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, Esme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is niet anders. En ik denk dat veel mensen zich hier wel in zullen herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie woorden Esme, +1 van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi open antwoord en heel herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Doe vooral niet ieder jaar hetzelfde en maak er iedere keer een verrassing van.
Ga bijvoorbeeld niet ieder jaar uit eten, maar maak zelf af en toe eens een lekker menu klaar of, als je dat juist ieder jaar doet; neem haar eens mee uit naar een plek/plaats waar jullie nog nooit geweest zijn.
Heet hoeft echt niet zoveel te kosten hoor!

Geniet ervan zolang ze er nog is!
(Ik mis de mijne nog iedere dag.....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pattycon;

Ik herken dat 'probleem' wel hoor. Ook wij (drie broers) willen ma niet met de Kerst in haar eentje laten verpieteren en stemmen daarom altijd de afspraken zodanig af dat ze tenminste één van de dagen bij iemand van ons over de vloer is. Zo houdt ieder elk jaar tenminste een van de twee kerstdagen voor zichzelf. Dit jaar doen we het echter eens anders en gaan we met zijn allen op de dag na Kerst bij Ma de boel opmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef haar een kans om zichzelf te zijn, het geeft jou dan een kans om jezelf te zijn ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder neemt zelf al het initiatief, en dit jaar bijv. gaan we met zijn allen naar het kerstcircus.
Dus niet verplicht met elkaar op de bank zitten en een kerstdiner eten, maar gewoon met elkaar wat doen.
Verder maak ik geen verplichting van de feestdagen met (schoon)ouders, want je kunt ook de week voor of na kerst gezellig bij elkaar zitten. Het moet ook geen verplichting worden. Want waarom is het leuker om op 25/26 december bij elkaar te zitten dan op bijv. 12 november?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even tijdens de feestdagen in de koelcel zetten.......

Nee, als je je moeder, vader of beide nog hebt dan moet je dit koesteren en nodig ze uit voor een gezellige dag, middag of avond.

Het probleem echter bij velen is dat je vaak hoort dat ouders/schoonouders claimen en zichzelf opdringen door te verwachten van je dat je ze uitnodigt.
En hier zit dus het knelpunt bij velen. De basis is al mis. Waarschijnlijk zijn er buiten de feestdagen ook al ergenissen of verwijten naar elkaar toe zonder dat je ze direct uitspreekt.

In zo geval kan ik alleen zeggen; zorg voor een dialoog. Ga met ze in gesprek en heb het erover. Maak duidelijk dat je ook wel eens met vrienden oud en nieuw wilt vieren maar toon wel begrip. Veer mee maar wees duidelijk en eerlijk.
Maar!! Voer zo'n gesprek niet tijdens de feestdagen maar in een periode dat het "rustig" is....Nu bijvoorbeeld?

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik herken helaas het probleem. Wij hebben een druk leven en vinden het heerlijk om met de feestdagen iets leuks met het gezin te doen. Gewoon echte kerstdingen, speciale wandeling met allerlei dingen of leuke kerstmarkt (niet commercieel). Ik ben echt heel blij dat ik mijn ouders/schoonouders nog heb maar wil niet bedie kerstdagen met hen doorbrengen, waarbij de hoofdmoot om eten draait. Wij proberen beide ruim te bezoeken op 1e kerstdag en gaan de 2e iets voor ons zelf doen. Eten hoeven we dan niet meer want dat hebben we de eerste kerstdag zat gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik ze nog had, was er een dag voor het eigen gezin en een dag voor ouders/schoonouders.
Goed dat ik heb gedaan, want ze vonden het heerlijk bleek achteraf toen ze wegens ziekzijn niet meer konden.
Een keer in de drie jaar gingen we met ons eigen gezin op kerstvakantie en dan gingen ze ergens anders naartoe.
Ik bereidde daar mijn broers en schoonzussen altijd lang vantevoren op voor, zodat ook wisten hoe die keer de kerst zou worden.
Werkte altijd prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders en kerst zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden! In ere houden zolang het kan, zeg ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vastbinden aan een stoel, tot dat de feest voorbij is.!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat een vraag zeg.!
Natuurlijk mee laten genieten..
Wees maar blij, dat die nog leeft..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moeder hoort er gewoon bij met de kerst,toen jij klein was toen hoorde jij toch ook erbij,en liet jou moeder je toch ook niet alleen.
je mist je moeder pas echt,als ze er niet meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet zolang je je moeder hebt genieten dat ze er nog is hoe "vervelend"ze af en toe ook kan zijn. Als ze er niet meer is zal je haar missen.
Niets speciaals maken van de feestdagen kan de oplossing zijn voor je "probleem". Doe gewoon door het jaar heen af en toe leuke dingen met elkaar. Ik heb dat verplichte kerstgedoe afgeschaft en het voelt ontzettend relaxed :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat jaarlijks terugkomende probleem nooit gehad, want daar wonen we té ver uit elkaar voor. Maar, wie zegt, dat moeders niet denkt, ah, krijgen we dat weer, dat ritueel. Dus vraag haar gewoon of ze het leuk vind of liever iets anders wilt. Zo gezellig lijkt het me niet voor haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blij zijn dat je nog met je moeder kerst kan vieren!!!!!
ook ik lag vaak in de klinch met mijn moeder maar ze is nu al 10 jaar gelden overleden en ik mis der elke dag nog.
dus zolang het nog kan!!!!

En tuurlijk is het niet leuk dat ze zo doet tegen jou maar kan je der niet gewoon wat van zeggen ze is je moeder toch?Laat haar merken dat je dat niet leuk vind en praat het uit en probeer dan toch te genieten met de feestdagen!!!!Leg haar uit hoe je je voelt als ze zo tegen je doet,en dan hoop ik dat ze als een moeder hoort te doen en dat is er zijn voor je,en dan moet het niet uit maken hoe je bent doet of leeft.Een moeder houd onvoorwaardelijk van je!!!Dus ook jouwn moeder!!!

suc 6 en hopelijk fijne feestdagen!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dolblij dat mijn 90 jarige moeder en mijn bijna 89 jarige vader er nog steeds zijn en ga ze op eerste kersdag heel graag opzoeken.
Tweede kerstdag gaan zij lekker boekjes en kranten lezen en vermaken ze zichzelf.
(Ik begrijp je vraag, maar vind hem zo negatief geformuleerd.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij gaan deze feestdagen lekker zelf weg, dus probleem opgelost. het is misschien niet helemaal eerlijk, maar ik heb er gewoon niet altijd zin in. En ze kan ook zo'n schuldgevoel bij ons neerleggen, dat vind ik dan ook niet leuk van haar.
Ik weet het, ik hoop zelf ook oud te worden en niet alleen te zitten met kerst, maar toch.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar...
Snap het heel goed ,eigenlijk wil je die verplichting niet,wij doen altijd de avond voor kerst met de opa's en de oma's gezellig bij elkaar,Ik maak een lekker maar eenvoudig diner in kerstsfeer en eerste en tweede kerstdag is voor ons.Dat bevalt uitstekend ,we hebben uitgelegd dat we dan met elkaar willen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, wat deed moeder vroeger met jou met de kerstdagen?