Waarin verschilt kerst 2010 met de zestiger jaren toe ik nog klein was

Ik ben aan het kerstboomversieren en dan komen aloude herinneringen boven.
Terwijl ik de piek in mijn handen heb denk ik, hoort die nog wel op een kerstboom van nu?
Is de kerstgedachte anders dan toen ik jong was? Waarom denkt men pas aan een ander als kerst in aantocht is??
Oude van brooddeeg gemaakte kerstfiguren, grof gemaakt en stukjes eraf, gemaakt door mijn kinderen op de kleuterschool terwijl ze nu al getrouwd zijn.
Deze en vele andere gedachten spoken zo door mijn hoofd terwijl ik de (nep)boom aan het optuigen ben.
Is dit herkenbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kerst
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat weet je toch zelf het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch geen antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het zo mooi omschrijven van je vraag verdien je een +. Goeie Vraag.

Het beste antwoord

Wat kan ik me dat nog goed herinneren, de kerst in de zestiger jaren. De boom, geurend, op het kleine tafeltje. Echte kaarsjes die brandden. Emmer water en spons achter een stoel in de directe nabijheid. Een kerstkoekje met een gat om een takje van de boom, voor op kerstavond. Fris gebadderd in de zinken teil, in pyjama nog even bij de boom. Je ogen tot spleetjes maken en dan had je zo'n grillige vorm van de vlammetjes. Wat zilveren ballen in de boom en wat engelenhaar, net verkrijgbaar in NL. De kachel brandde en op het houten wasrekje droogde de was bij de kachel. Moeder las een mooi kerstverhaal voor. En op eerste Kerstdag kwam het mooie servies te voorschijn en werd er een rollade aangesneden. De sfeer, de rust, de eenvoud. Pracht-herinering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat herken ik dat goed!!!! super mooi omschreven. Zo was het precies. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nynke, ik ben ook van bouwjaar '54. Dit zijn zulke waardevolle herinneringen! Onze kinderen snappen er niets van als ik erover vertel. Liggen dubbel van die dingen uit de fossiele tijd zoals ze het noemen. Ach ja, wat wil je als je geboren bent in de tijd van snelle techniek en zo. Maar ik koester ze, die beelden in mijn gedachten.
Tip: in de boekhandel is een serie boekjes. Heb ze al een paar keer als kadootje ook gekocht. Niet duur, zo rond de 15 euro. De jaren vijftig, de jaren zestig, de jaren zeventig. Zó herkenbaar. Misschien eens leuk om door te bladeren. Ik heb hem ook. Mijn hele jeugd herken ik erin. Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben nog iets ouder, van '50 en ik herken het ook allemaal. Ik mis alleen nog de sinaasappel die we kregen bij het kerstfeest van de zondagschool in de kerk (maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen - hoewel er vroeger meer mensen naar de kerk en de zondagschool gingen dan nu)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaaa, de sinasappel op de zondagsschool. Dat was me een mooi kerstfeest. Voor in de kerk een hele grote boom.
Een kinderdienst. Een mooi verhaal. En bij het naar buiten gaan allemaal en sinasappel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en die sinasappel was zo bijzonder omdat die alleen rond de Kerst te koop was en nog duur ook (gek hè, we zijn er nu aan gewend dat die het hele jaar door te koop zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt met kop en schouders het meest waardevolle antwoord voor mij gegeven. dank je wel. Ik was die tijd bijna vergeten!! Maar ik heb hem weer en koester het als nooit te voren!

Andere antwoorden (6)

Kerst is een stuk commerciëler geworden. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het elk jaar veranderende aanbod van kerstartikelen. Ook zoeken veel mensen een van de kerstdagen het buiten de deur. Twee volle dagen gezellig thuis rond de boom zitten met familie wordt kennelijk als een te grote opgave gezien.
13 jaar geleden
Ik ben van 1953, dus ik kan me de jaren '60 heel goed herinneren. Kerst was toen eenvoudiger, versieringen waren minder overdadig, in huis had je een kerstboom met balletjes die jaar in jaar uit meegingen. Van nepbomen was nog geen sprake, dus je had de geur van dennen in huis. Peperdure kerstcadeau's werden toen nog niet gegeven. Tegenwoordig is de kerst helemaal commercieel geworden, niets is te gek. Ik denk dat dit hele gebeuren uit Amerika is overgewaaid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zestiger jaren wilde het nog wel eens om het aloude kerstverhaal gaan.

Tegenwoordig heeft de mensheid zich laten commercialiseren, zoals dat met alles gebeurt.

Er moet immers geld worden verdiend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste wat in mij opkomt, is dat het veel minder een vreet en zuipfestijn was, dan nu! Dat komt natuurlijk ook door de (financiële) omstandigheden, maar het was toch wel,ook al was je niet gelovig, een tijd van bezinning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds de jaren 60 is het religieuze aspect van de kerst elk jaar iets meer naar de achtergrond gedrongen. De sfeer, de gezelligheid, het eenmaal per jaar terugkijken naar jezelf, je familie en de maatschappij is belangrijker geworden dan het vieren van de geboorte van Christus.
De ontkerkelijking en de open vrijere moraal zijn daar debet aan, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je zo maar eens gelijk aan kunnen hebben.
Wij maakten surprisepakjes voor school en voor de scouts.
Thuis hadden we een echte kerstboom en een kerststal , die nogal druk was bij ons ...daar lagen ossen, ezels, honden ,katten ,dinosaurussen en de rest van de Flintstones in.
En ‘s avonds lekker eten met kaarslicht , tot mijn vader de krant wou lezen , na de Kadootjes als de fun er af was.
'oms moesten we naar de Middernachtmis , maar meestal was er al een alternatief op TV in de prille 60's