Welk criteria wordt gebruikt voor aandacht van de media?

Waarom wordt er in de nationaal media geen aandacht besteed aan een Nederlands evenement welk 160.000 bezoekers trekt?
Met "geen" bedoel ik "nagenoeg geen". ;-)

5 jaar geleden
3.3K
fremar
5 jaar geleden
http://www.maatschappijkunde.nl/examenstof/amv-kerndoel3/
Ritsuka
5 jaar geleden
Welk evenement?
SentWierda
5 jaar geleden
Als het gaat over de TT in Assen: daar wordt zeer veel aandacht aan besteed.
TurfGraver
5 jaar geleden
Door de nationaal media SentWierda?
Heb ik vast gemist dan....
SentWierda
5 jaar geleden
Een voorbeeld: de Telegraaf had op zaterdag 23 juni een speciale TT-bijlage op krantenpapier van 16 pagina's. De tv besteedt veel aandacht aan de TT op de wedstrijddag.
De totale aandacht in de landelijke en regionale media voor de TT, zowel voor als na de races, was dit jaar wel beduidend minder dan vroeger toen op zaterdag werd gereden. Tientallen jaren waren de races op zaterdag - de echte TT-dag. Nu is het (noodgedwongen!) op een reguliere sportzondag, te midden van WK-voetbal en autoraces. Dat stimuleert niet de aandacht van de media...
SentWierda
5 jaar geleden
In de regio is wel ruim aandacht besteed aan de TT. De Leeuwarder Courant: vrijdag 29 juni een complete pagina. Zaterdag 30 juni een fotopagina plus een artikel dat ruim de helft van twee pagina's beslaat. En op maandag 2 juli een complete pagina.
(De voorpagina van het maandagse sportkatern: Max Verstappen.)

Antwoorden (1)

Het belangrijkste criterium is: de nieuwswaarde. Die is voor een deel van tevoren te bepalen en voor een deel pas tijdens het evenement (bijv. noodweer, een aanslag).
Andere criteria zijn: is het regionaal of is het landelijk? En: hoe groot is de doelgroep? Is het regionaal in de eigen regio dan heeft het prioriteit. Is het regionaal in een andere regio dan speelt de afstand een rol.