Wat is een ei?

Misschien is het echt een hele domme vraag, maar toch. Mijn broer vertelde me vandaag dat een ei een ongeboren kuiken is en me moeder zegt weer van niet. En op internet kan ik het ook niet echt vinden dusja, wat is eigenlijk een ei?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.5K
Kimath
13 jaar geleden
de kippen eieren die wij eten, zijn geen ongeboren kuikens, maar onbevruchte eieren. De eieren die wel een embryo bevatten, worden er tussenuit gehaald en komen niet in de winkel.

Het beste antwoord

Een ei is een voedingsmiddel dat vanouds veel door mensen wordt gegeten. Vogels waarvan de eieren gegeten worden zijn onder voornamelijk de kip, maar ook gans, eend (vooral gebruikt bij de productie van beschuit) en kwartel (vanwege het kleine formaat dienen deze gevlekte eitjes vooral als versiering of als afrodisiacum). Alle vogeleieren zijn eetbaar voor de mens, ook de schaal. De schaal is een goede bron van calcium. Een kippenei is 2 à 3 weken houdbaar. Gekoeld veel langer, na 2 tot 3 maand kan een bevrucht ei nog uitgebroed worden.

--

Een ei is een door een vrouwelijk dier gemaakt product, dat na bevruchting door een zaadcel kan uitgroeien tot een nakomeling.
Het ei bestaat uit een dooier (de eicel) dat de zygote/embryo en veel vetachtige voedingsstoffen bevat, met daaromheen een beschermend omhulsel dat aan het eind van de ontwikkeling ook wordt opgesoupeerd: het wit van het ei (dat veel water bevat).

Toegevoegd na 37 seconden:
--
Een eicel, ook wel eitje of kort ei genoemd, is de vrouwelijke geslachtscel.
De medische term voor 'eicel' is ovum (meervoud ova, van het Latiijnse woord ovum dat ei of eicel betekent). Eicellen zijn net als zaadcellen gameten.
Bij hogere dieren, inclusief de mens, worden eicellen gemaakt in de vrouwelijke geslachtsklieren: de eierstokken. Een vrouw heeft bij de geboorte enkele duizenden eicellen in aanleg, waarvan er gedurende haar vruchtbare leven een paar honderd tot rijping komen. Het proces van de rijping van de eicellen wordt aangeduid met de term oögenese.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een ei is het product van een kip, waaruit (indien het bevrucht is door een haan) zich een kuiken kan ontwikkelen als het ei onder de juiste voorwaarden (warmte en regelmatig draaien) bebroed wordt door kip of broedmachine.

Toegevoegd na 59 seconden:
een ei is meestal niet bevrucht en heeft in dat geval niets met een kuiken te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ei is te vergelijken met een vrouwelijke eicel.

Wanneer deze bevrucht wordt door een mannelijke zaadcel dan ontstaat er een kuiken in het ei. De inhoud van het ei dient dan als voeding voor het kuikentje.

Maar de eieren die wij eten zijn niet bevrucht, dus eten wij het voedsel wat normaal voor een kuikentje is bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ei, indien bevrucht is een bron van leven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het ei is ontstaan in het lichaam van een vrouwtjes dier.
Dat kan een vogel zijn, een slang, krokodil, noem maar op.
Het is een bron van eiwitten samengehouden door een schaal van kalk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Volgens mij ongeboren embryo?
Zie het als een soort ongesteldheid van de kip (eitjes e.d die eruit komen).

Zoiets werd mij ooit uitgelegd denk ik, weet het niet zeker meer..

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand heeft het ooit eens op en leuke manier verteld alsof ie in een vreemd land kwam met vreemd eten
en dus hoogstwaarschijnlijk iets moest eten als insecten of zo
"dan kom je bij de mensen en ja je eet wat je wordt voorgezet
er werden ongeborgen gekookte kuikens met placenta er nog aan voorgeschoteld "
iedereen walgde meteen tot dat ie zei er zat een kalkschaaltje om heen totdat het beeld duidelijk werd
oooooow een ei hahahaha
tja eigenlijk eet je dat maar het ei is nooit bevrucht geweest.

maar het is eigenlijk de eicel van een kip.

vies he

maar we eten ook leverworst
en niertjes en koeienhersenen en wat dacht je van kikkerbillen en slakken en koeiebil (ham)
13 jaar geleden
Kijk naar de onderdelen op de dooier zit n kiem en als die bevrucht wordt wordt dat een kuiken. Als het kuiken met zijn eitand de schaal breekt dient de dooier als een soort eerste voedsel.