De naam. En elke fabrikant lijkt een beetje aan te rommelen met de namen, dus dat maakt het niet echt duidelijker.
Ontbijtkoek volgens Wikipedia: " Ontbijtkoek wordt gemaakt van roggemeel, waaraan suiker, glucosestroop, fructosestroop, kandij en rijsmiddelen (E-500 en E-450a) zijn toegevoegd. Er kunnen ook stukjes noot en rozijnen en/of specerijen in verwerkt zitten." ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontbijtkoek en daar staat dat kruidkoek een soort ontbijtkoek is).
In kruidkoek zitten vaak specerijen als kaneel, foelie, nootmuskaat en kruidnagel.

Dus alles is ontbijtkoek, maar als er óók specerijen in zitten, is het kruidkoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kleine verschil zit hem in de kruiden, in ontbijtkoek zitten koekkruiden en in kruidkoek zitten kaneel, nootmuskaat en kruidnagel.
Verder is er geen verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Koekkruiden worden gebruikt in ontbijtkoek. Speculaaskruiden zijn iets anders van samenstelling.Dit zijn kruiden als;gember, kaneel, cardemom,koriander, kruidnagel,nootmuskaat, witte peper.
Er is geen vaste samenstelling,hoewel er wel bepaalde kruiden zijn die er minimaal in moeten zitten om de specifieke smaak te krijgen, zoals kaneel.
Koekkruiden hebben over het algemeen dezelfde samenstelling,kruidnagel wordt niet in alle recepten gebruikt, maar de grootste hoeveelheid bestaat juist uit kaneel bij beide kruidenmixen.
Peperkoek, in het zuiden wordt het zo vaak genoemd, is hetzelfde als onbijtkoek en kruidkoek. Er kan alleen een ander soort kruiden gebruikt worden, maar er zijn vele namen voor en die betekenen allemaal hetzelfde.

Peperkoek,ontbijtkoek, honingkoek,ginger bread ( met gember,sinaasappelschil,kandijsuikersiroop,amandelen)pondkoek,zoete koek,feestekoek,lekkerkoeke en zo zijn er vooral in Vlaanderen vele benamingen voor zijn allemaal gekruide koeken met koekkruiden, suikerstroop en /of honing,roggebloem, bakpoeders en soms vruchten
en noten. Hij dateert al vanaf de tijd van de oude Egyptenaren, is dus al zeker 4000 jr. oud. Zij bakten al koeken die bestonden uit honing, specerijen en versch. granen. Honingkoek werd gebruikt om de goden mild te stemmen. Bij de Grieken werd er soms peper toegevoegd, vandaar de naam peperkoek. Omdat peper zeer duur was dankt de koek zijn naam daaraan.
amc
13 jaar geleden
In Vlaanderen noemen we het peperkoek of pain d’épices (dat eigenlijk letterlijk vertaald uit het Frans : kruidenbrood wil zeggen) ... en die met honing : honingkoek en die met gekonfijt fruit ...wordt wel eens fruitkoek genoemd.

Op die van de Aldi en Lidl staat : Friese ontbijtkoek .... die heeft entwat anijssmaak of kaneelsmaak : in België zijn die kruiden niet populair.
Ik denk dat er hier en daar wat plaatselijke varianten bestaan en dito namen voor ongeveer hetzelfde.

Wij hebben een familierecept en daar zitten ook amandelschilfers , honing ,gekonfijte gember en extract uit kalisjenhout (N.Nl zoethout) in , en hagelsuiker er op.
Is niet gemakkelijk om zelf te maken!