Hoe krijgen amandelen hun ietwat zoete smaak?

Ben momenteel op vakantie in Zuid Frankrijk en heb gisteren amandelen gevonden. Toen ik er 1 op at was hij heel erg bitter! Hoe krijgt een amandel zijn ietwat zoete smaak? Moet hij dan nog wat langer liggen of moet ik hem drogen ofzo of roosteren (met schil / notedop en al?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk heb jij de bittere variant te pakken gehad...!

Er zijn twee soorten amandelen: zoete en bittere. Bittere amandelen zijn korter en breder dan zoete amandelen en bevatten circa 2-3% van het giftige blauwzuurglycoside amygdaline. Zoete amandelen bevatten vrijwel geen amygdaline.[2] Zoete amandelen daarom kunnen zo gegeten worden of worden als decoratie gebruikt. Ze worden gebruikt om amandelspijs, noga of marsepein te maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt zoete en bittere amandelen. Waarschijnlijk heb jij de bittere gegeten. Het kan ook zijn dat ze nog niet rijp waren.

In principe kun je rijpe zoete amandelen zo eten. Dat is nog beter dan gebrande, omdat je alle voedingsstoffen behoudt. Met name vitamine B, onverzadigde vetzuren en Calcium.