 Wat is het verschil in percentage qua productiekosten van biologisch- en niet-biologisch voedsel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het verschil in produktiekosten is helemaal niet zo groot.
Wat je in de winkel betaalt , is doorgaans een veelvoud van wat de boer / tuinder er voor krijgt.
Het probleem zit'm daar, dat mensen bereid zijn om meer te betalen voor "vriendelijk" geproduceerd voedsel, maar de meeropbrengsten op geen stukken na bij de producent terechtkomen.
Als een pluimveehouder met 100.000 kippen een cent per ei meer zo krijgen, scheelt dat die pluimveehouder €1000,= per dag.
Zeker weten dat elke pluimveehouder bereid is om voor ruim 3½ ton per jaar heel erg bereid is de huisvesting van de kippen aan te passen.
Een cent per ei is 10 ct per doosje.
No way dat dat bij de pluimveehouder (of tuinder of wie dan ook) terechtkomt en daarom komt het allemaal zo moeizaam van de grond.
De bereidheid van de consument om meer te betalen, verdwijnt in de zak van meneer Heijn en consorten.