Hoe eet je artisjokken in een restaurant?

Thuis is het allemaal heel simpel .
Maar in een restaurant? Worden de artisjokken in zijn geheel gepresenteerd?
Wat doe je met de pluizen en de binnenste paars gekleurde blaadjes ? Is dat niet onhandig wanneer je uit gaat eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Artisjokken serveer je lauw of koud. En nu komt het leuke: artisjokken mag je met je handen eten. Zet de artisjok op een bordje. Trek er een blaadje uit. Doop het onderste deel (ongeveer een kwart van het blaadje) in een dipsausje en ‘trek’ met je tanden het vruchtvlees van het blaadje af. Gooi daarna het blaadje weg. Eet zo alle stevige blaadjes op. Na een tijdje kom je bij slappe blaadjes. Gooi die allemaal weg. Dan kom je bij iets wat op hooi lijkt. Snij dat met een mes van de artisjok af en gooi ook weg. Nu heb je het hart van de artisjok voor je. Met mes en vork opeten met de overgebleven dipsaus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een tijdje kom je bij slappe blaadjes. Gooi die allemaal weg. Dan kom je bij iets wat op hooi lijkt. Snij dat met een mes van de artisjok af en gooi ook weg : het is daar dat ik een vraagje over heb.
Thuis is dat geen probleem , Maar in een restaurant : die blaadjes en stro volledig wegnemen is niet echt comfortabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de artisjok goed gaar is kun je het 'hooi' ook met een lepel weghalen. Een restaurant dat artisjokken serveert heeft hoogstwaarschijnlijk ook plek om dat hooi en de 'afgekloven' blaadjes te laten, en een vingerkommetje water met citroen om je vingers mee schoon te maken.
Want artisjok eet je toch echt het makkelijkst met je handen...

Andere antwoorden (1)

Er vanuit gaande dat je aan tapas restaurants denkt; Ze worden normaal als een bol gepresenteerd, waar je gewoon de blaadjes vanaf trekt. Deze eet je af, en leg je op het bijgeleverde bordje. Ik heb ze nog nooit met pluizen oid geserveerd gekregen.