Hoe weet een rijstkoker dat de rijst gaar is?

Als je er in eerste instantie te weinig water bij doet is de rijst nog hard, gooi je er op dat moment nog een beetje water bij en zet je het aan dan is het minder lang bezig en is de rijst lekker zacht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

De rijstkoker weet niet wanneer de rijst gaar is.

De rijstkoker werkt doordat je water bij de rijst doet. Het verwarmingselement zorgt ervoor dat het water gaat koken en dan komt de temperatuur dus niet boven de 100 graden.
Zodra al het water is opgenomen cq verdampt, loopt de temperatuur op. De Thermostaat in de rijstkoker zorgt ervoor dat het verwarmingselement van koken naar warmhouden slaat.

Of de rijst op dat moment gaar is hangt af van de hoeveelheid rijst die je erin gooide. Een vuistregel hierbij is een vingertopje water boven de rijst.

Toegevoegd na 48 seconden:
Ik bedoel natuurlijk dat het afhangt van de hoeveelheid water die je erbij gooide.