De krent is een gedroogde, pitloze druif van een druivenras dat zeer kleine vruchten geeft, de Vitis vinifera 'Korinthiaka'. De vergelijkbare sultaninerozijn wordt gemaakt van Vitis vinifera 'Apyrena'.

De naam is afkomstig van de havenplaats Korinthe, en is dus een geoniem. De krent is in Europa te vinden in Griekenland en Sicilië. Krenten worden in Nederland geïmporteerd uit Californië, Australië, Zuid-Europa en het Nabije Oosten.

De vruchten van het krentenboompje zijn ook eetbaar en worden ook wel krenten genoemd, maar zijn sappig en worden in compotes verwerkt en in vroeger tijden ook wel gedroogd als vervanger van de krent.

De kleur van de krent varieert van bruinachtig tot diep donkerblauw. Hoe donkerder de kleur des te zoeter de krent is.

De krent lijkt veel op een rozijn en wordt daar nog al eens mee verward, maar de rozijn is afkomstig van andere druivenrassen met grotere vruchten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
was een krent niet een lichaamsdeel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hihihi ...
ja misschien wel net zoiets als je hurken, lurven, falie, donder en zo...
De smaak...:D

Als ik het goed heb begrepen van een bevriend vinoloog komt de krent van de blauwe druif en de rozijn van de witte druif...