Hoe komt het dat als je boter een tijdje niet gebruikt dat er een donker geel laagje op komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Boter wordt ranzig als ze wordt blootgesteld aan licht en lucht. Soms blijft de boter lang op tafel staan en kan zij een laagje krijgen. Deze laag kan men verwijderen. De boter is dan nog steeds te gebruiken
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat komt dat het droog is en dat moet je gewoon eraf halen en dan kan je het gewoon weer op je brood smeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet rans, oftewel ranzig worden van vet.
Het rans worden is de afbraak van vet door hydrolyse en oxidatie. Hydrolyse splitst de vetzuurketens van het glycerol. De vrijkomende vetzuurketens worden dan verder geoxideerd. Dit is vooral het geval bij de onverzadigde vetzuren en is een soort kettingreactie waarbij vrije radicalen een grote rol spelen.

Bij het rans worden komen onaangenaam ruikende en smakende stoffen vrij, bij boter bijvoorbeeld boterzuur. Ook gaat de voedingswaarde verloren en worden vitamines afgebroken.

In principe is de bovenste laag van je margarine dus aan het bederven. Het kan geen kwaad dit op te eten, mits het niet al te oud is. Het smaakt alleen niet lekker.

Zie ook de vraag van Cryofiel :http://www.goeievraag.nl/vraag/gele-laagje-margarine.61019