Hoe maken ze gezichtjes(boterham)worst?

Welke stoffen worden gebruikt, hoe maken ze de vormpjes in de worst e.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Figurenworst wordt gemaakt van boterhamworst. De slager in de fabriek maakt twee verschillende worstdeeg (voornamelijk van varkensvlees). De ene worstdeeg is lichter van kleur dan de andere, anders zie je het figuurtje niet.
In een grote machine gaan twee stopbussen. Eén van de stopbussen heeft een mal erin zetten. De mal heeft de vorm van het figuurtje in de worst. Dat figuurtje kan een beertje zijn, een kerstboom, een Mickey Mouse, wat ze maar bedenken.
De worstdeeg gaat in de stopbussen en zo komt er één grote worst uit waar het figuurtje in zit. En die worst snijden ze in dunne plakjes die je op de boterham kan leggen.

Wat zit er allemaal in dat worstdeeg:
Varkensvlees
Rundvlees
Tarwezetmeel
Emulgator E 450 A
Antioxidant E 300
Voedingszuur E 330
Smaakversterker 621
Mengsel van specerijen
Witte peper
Gemberwortel
Chilies
Mosterdzaad
Conserveermiddel E 250
Keukenzout
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De boterhamworst die je eet komt van een vleesmassa met allerlei toevoegingen. dmv kleurstof kan je verschillende kleuren maken. Deze worden vervolgens door een tuit 'gespoten' in worstvorm. Door de tuit mal te verbinen met verschillende kleuren toevoer kan je elk gewenst patroon in de worst spuiten. Na het stomen / koken is de worst hard en kan je in plakjes de worst afsnijden.