Hoe verjaag je mollen?

ik heb begrepen dat er apparaatjes zijn die een soort van geluidstrillings simuleren, maar werken deze echt of zijn er andere goede methodes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op vakantie in een tent en werden we 's nachts wakker van de actieve mollen. Mijn mede-vakantieganger en ik telden af van drie naar 1 en toen... tilden we ons luchtbed op en sloegen er op los met onze vuisten op het grondzeil. Het was een rustige nacht.
.. maar dat bedoelde je vast niet ;)

Antwoorden (9)

Ja deze werken en zijn te koop bij de Intratuin. Of een ander tuincentrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fles zonder bodem in de grond meppen met de hals naar boven. De mollen kunnen het fluitende geluid die de wind daarop uitoefent niet weerstaan......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een middelgrote hond werkt prima... En is bovendien puur natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuinadvies.nl -> Dieren -> mollen vangen: voork...

mollen vangen: voorkomen, afschrikken, levend vangen of doden.

Mollen vangen: voorkomen, afschrikken, levend vangen of doden.
Tuin en gazon liggen er piekfijn bij tot de schrik van elke tuinliefhebber opduikt. Mollen verschijnen overal waar je ze net niet graag ziet verschijnen: in het gazon, de moestuin, voetbalvelden, pas gezaaide percelen,...
Een mol (Talpa europea) kan oppervlakkig gangen graven met een snelheid van 12 tot 15 meter per uur en dit in zijn territorium van ongeveer 400 m². Gedurende 1 jaar kan een mol een totale hoeveelheid molshopen van ruim 3000 kilo aarde in de tuin omhoog drukken.
Mollen vertonen zich snel in humusrijke grond waarin ze gemakkelijk veel voedsel in de vorm van regenwormen en andere bodeminsecten terug vinden. Gelukkig leeft de mol solitair en hebben we dus meestal maar een diertje per territorium te bestrijden. Het meeste last van mollen zullen we ondervinden in maart - april als de mannetjes hun gangenstelsels verlaten en op zoek gaan achter de vrouwtjes. Daarna kennen we nog eens een verhoogde mollenactiviteit rond eind juni als de jongen hun moedernest verlaten.
In tegenstelling tot Duitsland is de mol in België en Nederland niet wettelijk beschermd.

Toegevoegd na 4 minuten:
de winkel zijn er ook rookpatronen op zwavelbasis te koop. Zorg ervoor dat alle mollengangen goed zijn afgesloten en steek daarna een patroon aan in een ingang. Het gas verspreidt zich in de gangen en doet de mol sterven.
Let wel op dat je zelf niet met de gas in contact komt want de gas is tevens giftig voor mens en andere zoogdieren, zoals honden en katten.

Met veel geluk gebeurt het wel eens dat een kat zeer goed is in het vangen van mollen.

Als laatste methode kunt U hulp inroepen van een professionele mollenvanger die tegen betaling uw tuin mollenvrij maakt.

Enkele tips:

Molshopen kunt u het beste zo snel mogelijk weer naar beneden drukken. Druk dan het midden van de molshoop omlaag, zodat de gang weer wordt opgevuld. Probeer niet alle aarde terug te duwen want dit lukt toch niet. Hark de overgebleven aarde fijn open over het gazon.

Mollen hebben ook hun positieve kantjes. De mol eet allerlei beestjes, hoofdzakelijk regenwormen maar ook larven die ondergronds van plantenwortels leven, zoals engerlingen (meikeverlarven) en emelten (larven van langpootmug). Mollen eten eveneens veel slakken. Bovendien beluchten ze de grond en zorgen voor een natuurlijke drainage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat een paar wezels in Uwen hof toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. De mol, dat is een beest die leeft onder de grond. Daar doettie graven, en een beetje door de gang rennen enzo, en soms een hoop maken. Nou, kijk, als jij en ik een hoop maken, zeg maar in het algemeen dan, want ik weet niet wie je bent maar ik heb zeker nog nooit een hoop gemaakt met je, dan gaat die hoop omlaag de wc in, maar als een mol een hoop maakt, dan gaattie hoop omhoog de tuin in.
Nou kan je dan dus overal de ondersteboven wc in de tuin zetten, maar dat ziet er misschien niet zo leuk uit, met dan de riool die erboven moet enzo, en alles en de wcpapier ook.
Dus! Wat dan?! Nou. Dan doe je graven in de tuin, zeg maar dat je 20 centimeters naar beneden graaft de hele tuin en ook een klein stukje bij de buren. Dan doe je kippegaas over de grond heen op de bodem van die 20 centimeter naar beneden, met aan de randen in de tuin van de buren een stukkie omhooggebogen. En dan doe je weer alles eroverheen graven. Dan kan de mol niet meer naar omhoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een rattelaar op batterijen in de grond doet echt wonderen. succes verzekerd. bij ons ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Explosieven... Zoutzuur... Chemicaliën...

Toegevoegd na 45 seconden:
Explosieven… Zoutzuur… Chemicaliën…Astfalt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk niet. De ene mol verjaagd of gevangen en de ander neemt zijn territorium in. Leef ermee.