je ziet bij potten met augurk\ zure haring e.d. vaak van die witte ronde balletjes (zaadjes?) op de bodem.. wat is dat precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

mosterdzaadjes.

Even een receptje en dan kan je over een maand of 4 heerlijk smullen van je eigen ingelegde uitjes.....

Je neemt een kilo of 2-3 uien, niet te groot, die schil je. in een grote plastic bak doen met een deksel, je gooit er een flinke hoeveelheid zout op, ongeveer een mok, en een zelfde hoeveelheid suiker.
Dit zet je een dag of 3 in de koelkast. Je deksel moet goed sluiten, want dit geurt..
Je leegt dit in de schone gootsteen, en je spoelt de uien goed af, en dan droog je ze grondig af.
Neem Azijn (ongeveer een liter) en een zelfde hoeveelheid water. Hierin doe je inmaak kruiden, blaadje laurier, mosterdzaad, rozemarijn.

Je kan blanke azijn nemen, doe er dan een pakje of 2-3 saffraan extra erbij, en breng het met de kruiden en een kopje suiker aan de kook.

Je kan ook rode wijn azijn nemen, of balsamico, en dan laat je de saffraan weg.
Af laten koelen, en in een goed afsluitende pot of plastic container doen met de uien, dit zet je een paar maanden in een donkere kast, of in de kelder, moet koel en donker zijn.

Na een maand of twee kan je het al eten, maar na een maand of 4 beginnen ze echt lekker te worden.
De blanke-azijn saffraan uien zijn geel geworden en zijn de originele Amsterdamse uien

De balsamico uien zijn donker roodbruin geworden (je kan ook rode uien gebruiken voor extra kleur)

Heerlijk, heerlijk en in een weckpot een uitermate uniek cadeautje, echt veel lekkerder dan gekochte uitjes in het zuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, ga ik eens uitproberen. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk ; niet te vergelijken met kant en klare augurken uit pot. Hier ligt trouwens alles voor de inmaak alweer in groten getale in de supermarkten ; alle soorten azijn in tienlitter-jerrycans, zakken kruiden, en staks komen de verse augurkjes ; zo cute ! Maar ik denk dat ik er maar niet aan begin....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook heel erg lekker is om in plaats van augurken er plakken leverworst in te doen. Lekker ouderwets en erg lekker! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je de suiker ook weglaten? Ik heb erg de pest aan een zoetzure smaak. Of is die suiker essentieel?

Andere antwoorden (3)

volgens mij zijn dat witte peper zaadjes
als ze zwart zijn zijn het zwarte peper zaadje
13 jaar geleden
Dat zijn óf mosterdzaadjes, óf, als ze wat groter zijn zilveruitjes. Maar ik denk toch, dat je de mosterdzaadjes bedoelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mosterdzaadjes zijn het niet. Dat zijn namelijk de kleinste soort zaadjes (wat zelfs al in de bijbel bekend was). Die ronde balletjes zijn gedroogde onrijpe pimentbessen, pimentbolletjes.
Amadea