Hoeveel dadels per keer is gezond?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.7K
TurfGraver
2 jaar geleden
3 tot 5 per keer.
Per keer = 1 x per dag.

Antwoorden (2)

Het maakt nogal uit of je het over verse of over gedroogde dadels hebt. De laatste bevatten namelijk veel calorieën. Vaak is er zelfs extra suiker aan toegevoegd waardoor ze het merendeel uit suiker bestaan.

Verse dadels bevatten vezels, kleine hoeveelheden van de mineralen mangaan, zink, koper, ijzer, calcium, magnesium en zwavel en de vitamines A, B1, B2, B6 en K. Maar omdat er ook natuurlijke suikers (fructose, sucrose, glucose) in zitten, ongeveer een derde ervan is suiker, moet je de consumptie ervan toch beperkt houden.

Een paar verse dadels per dag is wel een gezonde snack te noemen. Zeker niet meer dan drie.
Amadea
2 jaar geleden
Een goede richtlijn is om 2-4 dadels per dag te eten. Als je diabetes hebt, dan is het verstandig om minder dan 4 dadels per dag te eten vanwege de koolhydraten en het stijgen van je bloedsuikerspiegel.

Het is dus niet verstandig en gezond om grote hoeveelheden dadel te eten. De suikers in dadels zorgen net als geraffineerde suiker voor pieken in de bloedsuikerspiegel, want ook de suikers in dadels zijn snelle koolhydraten. Dus als je dadels gebruikt, gebruik ze dan gematigd.