Ja.

https://nl.womanexpertus.com/skolko-kalorij-v-arahise-pishhevaya-tsennost-zemlyanogo-oreha-belki-zhiry-i-uglevody-polza-i-protivopokazaniya/index.html

per 100g (eetbaar deel)
zetmeel - 5,7 g;

water - 7,9 g;
voedingsvezels (vezels) - 8,1 g;
as - 2,6 g;
zetmeel - 5,7 g;
mono- en disachariden - 4,2 g;
aminozuren - 26,3 g;
onverzadigde vetzuren - 8,3 g;
mono- en meervoudig onverzadigde vetzuren - 36.9 g.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
As hier geen onjuiste vertaling. De originele taal(Frans) stelt cendre. Mijn vermoeden is dat het gaat om geroosterde/gebrande pinda's.
Utrecht
2 jaar geleden
aminozuren = eiwit. En as is precies wat het is: as.
Wanneer je een voedingsmiddel volledig verbrand, houd je as over.
Feitelijk komt as overeen met de totale hoeveelheid aan mineralen (zouten) en spore-elementen. Dus 100% min (vet + eiwit + koolydraten + vezels + vocht)
gvrox
2 jaar geleden
@Utrecht dank je voor de toelichting; ik heb gevonden dat het in het Frans "Cendre totales" genoemd wordt, en inderdaad het minerale gedeelte omvat. Wordt dat ook "as" genoemd in het Nederlands in een voedingswaarde-overzicht ?
Ja, er zit zetmeel in pinda's. Pinda's zijn peulvruchten, en peulvruchten bevatten veel zetmeel. In feite zijn pinda's een van de meest zetmeelrijke noten die er zijn. Het zetmeelgehalte van pinda's kan variëren, afhankelijk van de soort, maar het varieert meestal van 18-25%.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Heb je enige bron die dat ondersteunt?