Zijn gedroogde Chinese keukenkruiden giftig? Oregano en Thijm?

Gekocht bij Amazing Oriental Den Haag B.V.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.5K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Oregano en thijm zijn geen Chinese keukenkruiden. Maar je hebt ze gekocht bij een Chinese winkel / Toko. De kruiden zijn an sich niet giftig, maar misschien bevatten ze giftige bestanddelen door bijv. onkruid- of ongediertebestrijding. Maar het lijkt me dat de middelen die in deze winkel worden verkocht moeten voldoen aan de Nederlandse wetgeving - maar dat weet ik niet zeker. Daarom interessante vraag!

Antwoorden (2)

Het hoeft niet, maar de kans is groot.
Uit een Amerikaans onderzoek bleek het loodgehalte hiervan zo vaak hoog dat het de maximale hoeveelheid overschreed die iemand op een dag zou mogen binnenkrijgen. Daarnaast bevatten ze vaak arseen en cadmium.
Van alle onderzochte kruiden bleken oregano en tijm relatief het giftigst.
Ervan uitgaande dat de controle in China minder streng is, is de kans op gif in de kruiden waarschijnlijk groter. Ook omdat Amazing Oriental ze waarschijnlijk rechtstreeks importeert.

Persoonlijk zou ik de kruiden overigens zo nu en dan wel durven te consumeren.
Onderzoek van kruiden in Polen: volgens de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn voor geen van de geanalyseerde zware metalen in kruiden gevallen van overschrijding van de maximaal toegestane hoeveelheden gevonden.
SimonV
2 jaar geleden
Er zijn veel gedroogde Chinese keukenkruiden die giftig zijn, maar Oregano en Tijm zijn daar geen twee van. In feite staan beide kruiden bekend om hun gezondheidsbevorderende eigenschappen.
Oregano is rijk aan antioxidanten en heeft ontstekingsremmende eigenschappen, terwijl Tijm een goede bron is van vitamine A en C, en van magnesium. Beide kruiden kunnen worden gebruikt in de keuken om de smaak van voedsel te verbeteren.