Hoelang duurt het voordat je gesmolten roomboter weer hard is?

Stel mijn roomboter is helemaal zacht en vloeibaar. Moet ik het dan in de koelkast of vriezer doen om hard te worden? Wat gaat sneller? En hoelang duurt dat?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
17.6K

Antwoorden (1)

Een deel van het maken van boter bestaat uit karnen. Het karnen brengt een ton lucht in de boter. Wanneer je het smelt, komt alle lucht vrij, dus je mag nooit verwachten dat gesmolten boter terugkeert naar dezelfde staat als voordat het werd gesmolten.
Bij stollende roomboter zul je twee lagen zien: een dikke lichtgele laag melkbestanddelen aan de onderkant en een iets gelere en doorschijnende laag puur botervet aan de bovenkant.
Je kunt het weer hard laten worden in koelkast en/of vriezer, maar echt lekker wordt het niet.
SimonV
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Je kunt het nog wel gebruiken in de koekenpan, om een eitje te bakken of zoiets.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+
Net als gesmolten chocolade.
Wordt het te warm, wordt het niet meer vast...