Waarom zijn oliebollen zowat alleen (of in veelvuldigheid) tijdens de wintermaanden te verkrijgen?

De oliebollenkraampjes zijn meestal alleen in de wintermaanden (nov-dec-jan-feb) open of actief, ik heb er zowat nooit een gezien buiten deze periode om. de winkels zoals ah jumbo plus etc deze verkopen oliebollen ook eigenlijk alleen gedurende dezezelfde periode. ik vind oliebollen vrij lekker, en ik vraag me eigenlijk al jaren af waarom deze gebonden zijn aan een seizoen (de wintermaanden nov-dec-jan-feb). ik weet dat oliebollen een (nederlandse/belgische?) traditie zijn, maar waarom is dit gebonden aan een seizoen omwille van de verkoop ervan ? het is eigenlijk net zoiets als een patatje ook gefrituurd, en de helft van de mensen eet het vaker bij feestjes of borrels, of als ze geen zin hebben om uitgebreid te gaan koken, en anderen eten het omdat ze het lekker vinden of als tussendoortje. waarom worden die oliebollen niet door het hele jaar heen verkocht ?

1.8K
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Vanouds (tot voor een paar jaar geleden) werden oliebollen en appelflappen etc, alleen verkocht en gegeten rond oudjaar. Maar net zoals Sinterklaas tegenwoordig begint in augustus, Pasen in januari/februari, beginnen de Oudjaarstradities tegenwoordig in september.....
jodyenboyke
3 jaar geleden
Op de kermis zijn ze toch echt het hele jaar verkrijgbaar hoor! En hier bij een tuincentrum staat ie praktisch het hele jaar, behalve als er een plaatselijke kermis is.

Het beste antwoord

Een warme, voedzame oliebol zal in koude wintertijden meer verkocht worden dan in warme maanden. Hoe lekker ik ze zelf ook vindt, in de zomer zou ik aan zo'n kraam zo voorbij lopen.
Alleen al de baklucht staat dan tegen en licht verteerbare kost wordt door vrijwel iedereen dan meer gewenst. Het lichaam is daar ook meer op ingesteld. Zware vette kost heeft het lichaam dan ook niet direct nodig want het geeft alleen maar energie/warmte terwijl je juist wilt afkoelen. Frisse salades en lichte kost zijn dan aantrekkelijker.
We zijn namelijk al biologisch zo 'voorgeprogrammeerd' en dit is al zo ontstaan door het aanbod in de seizoenen.

Er zullen best mensen zijn die 's zomers trek krijgen in een oliebol of wellicht iets als erwtensoep of boerenkoolstamppot. Het zullen er echter niet genoeg zijn om een oliebollenbakker genoeg te laten verdienen om de hele dag in zijn kraam te staan bakken.

Veel mensen houden ook juist van de tradities en zullen het alleen kopen of zelf bakken als het 'erbij hoort'. Ik denk dat daarom ook nooit zoveel roze- of blauwe anijsmuisjes zullen worden verkocht als bijv. vruchtenhagel of hagelslag. Het hoort namelijk traditioneel bij een geboorte en er zijn genoeg mensen die het alleen dan eten of zullen kopen ;-) In de schappen zal het dan ook niet zoveel vertegenwoordigt zijn als de meer gegeten 'hagels'.
amc
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Pas in de negentiende eeuw werd de oliebol een traditionele lekkernij rondom oud- en nieuw. De koppeling aan deze periode is, naast het feit dat het voedzaam eten is in koude tijden, gebaseerd op het laatmiddeleeuwse gebruik om de armen rond oud-en-nieuw te trakteren op iets warms, zoet en voedzaam. In de zomerperiode is daar veel minder behoefte aan. Tijdens kermissen worden je wel altijd verkocht (maar deze draaien juist niet in het voorjaar)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is goed om te beseffen dat Kerstmis en Oud en Nieuw in de midwinterperiode liggen, vertelt traditiedeskundige Ineke Strouken. "Een periode die zeker in de zeventiende en achttiende eeuw koud en ook donker was, er was tenslotte nog geen elektrisch licht." Mensen probeerden het daarom in deze periode gezellig te maken, met veel lichtjes. Het was ook een periode waarin ze extra voor elkaar zorgden. Strouken: "Mensen gingen langs de deur om een lied te zingen. In ruil daarvoor kregen ze iets te eten of te drinken."

"In Spanje en Italië kennen ze ook gefrituurd deeg, vooral in de zoete hoek. Ze kleven aan feestdagen, maar het is daar geen midwintertraditie meer", aldus Manon Henzen, culinair historicus. "Waarom dat in Nederland wel het geval is, blijft gissen." Strouken vindt het frappant dat veel tradities rond Kerstmis en Oud en Nieuw ten opzichte van vroeger niet veel veranderd zijn. "We verlichten nog steeds ons huis, met kerstlampjes weliswaar, komen samen met onze dierbaren en eten oliebollen."

Oftewel: het heeft vooral te maken met vroeger.