Behoor je elke hap te proeven?

Heb de laatste tijd heel vaak wanneer ik de eerste hap/happen neem dat ik het proef, maar als ik een tijd langer eet en er niet meer zo over nadenk, dat ik dan niets meer proef. Moet je zeg maar bewust bezig zijn met proeven en ruiken om eten echt te kunnen proeven of wat is het verschil? Iemand een mooie uitleg? :)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Amadea
3 jaar geleden
Gaat het je om etiquette? Of met welk doel dan zou er een verplichting zijn om elke hap te proeven?
crispy
3 jaar geleden
Dat is toch met alles zo? als je je erop concentreert, ervaar je het intens en als je het op automatische piloot doet ervaar je het nauwelijks.

Het beste antwoord

Nee; het is heel normaal dat de intensiteit minder wordt.
Je smaakpapillen verzadigen na een paar happen/slokken.
Om die reden is variatie aan te bevelen om zo geprikkeld te blijven.

Deze verzadiging heeft overigens ook z'n voordelen; de muffe lucht in een ruimte ruik je niet meer na een paar minuten. Of die collega met net teveel parfum (of te weinig deodorant...).

https://www.ad.nl/koken-en-eten/dit-is-de-reden-waarom-je-altijd-nog-een-gaatje-hebt-voor-een-dessert~af6b9fb7/
Utrecht
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vraagt "Behoor je elke hap te proeven; ofwel MOET je elke hap proeven?".
Neen, moeten doe je niets. Er zijn mensen die heerlijk kunnen genieten van wat ze eten. Ze proeven elke hap, Vragen zich af en toe kritisch af of het net zo lekker was als de vorige keer; missen ze misschien toch iets. Iets te kruidig of te flauw? Dat zijn de kritische eters die inderdaad bijna elke hap proeven. MAAR, als ze tevreden zijn met hetgeen ze nu proeven zakt het bewuster eten ook wel wat weg.
Ook heb je de snelle eters. Haast, haast, haast. Die proeven niets, want die zijn met andere dingen bezig. Alleen als ze een heel onverwachte smaak tegen komen zullen ze reageren. Eigenlijk jammer voor degene die het eten heeft klaar gemaakt.
Dan heb je ook de eters, die alleen maar eten en nooit proeven. Het hoeft niet lekker te zijn als het maar veel is. Die kan je dus ook blij maken met een kant en klare maaltijd uit de supermarkt.
Maar, als jij van eten echt kunt proeven, dan ben je weer wat rijker. Je hebt dan namelijk weer iets waar je van kunt genieten en genieten draagt bij aan een stukje geluk.