Amsterdamse uien worden gekleurd met curcumine, een kleurstof die afkomstig is van de kurkumawortel.Wordt ook gebruikt om kerry geel te kleuren.

Toegevoegd op 22-04-2009 19:31:08
Met Safraan kleuren zou veel te kostbaar worden 1gr. safraan kost rond de 5 Euro!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door de saffraan die wordt toegevoegd bij het inleggen in zuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Overigens zijn de ingredienten bij het merk Kuehne wat op de foto staat: zilveruien, water, natuurazijn, glucose-fructosestroop, mosterdzaad, suiker, zout en kleurstof: E101. Dus bij dit merk wordt de kleur verkregen door E101 ookwel Riboflavinen genaamd (en dus niet Kurkuma of Saffraan). Saffraan was het onderdeel voor het oorspronkelijke recept en is inderdaad nu te duur.
Amsterdamse Uitjes
Amsterdamse uien zijn een typisch Hollandse lekkernij. De uien worden direct na de oogst in zuur (azijn en specerijen) ingelegd. Door het gebruik van de kruiden en dan met name saffraan krijgen de uien de karakteristieke gele kleur.