Kan ik sap inmaken in gebruikte (kunststof) flesjes met een kunststof dop?

Ik heb een weckketel met een ontsapper. Deze heb ik een paar keer gebruikt en ik vindt het veel lekkerder als met een sapcentrifuge. Maar het is eigenlijk alleen te doen met een paar kilo fruit tegelijk. Voorgaande keren kwam ik veel flesjes tekort waardoor er een boel sap verloren is gegaan. Ik vindt het ook fijn om het sap mee te kunnen nemen en weer te kunnen afsluiten, wat met de echte sapflessen van weck haast niet mogelijk is.

Daarom zat ik dus te denken om dit jaar het sap in te maken in kunststof waterflesjes, of in glazen flesjes van Roosvicee ofzo. Maar die hebben dus allemaal een kunststof dop en ik vraag bij af of het sap dan wel net zo lang goed blijft als wanneer je het in originele weck sapflessen doet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je geweckt sap niet in kunststof lessen kunt doen. Ik heb dit ook geprobeerd, maar je moet na het wecken het sap (heet) direct in de flessen doen en daarna de dop erop en wegzetten. De flessen vervormen. De plastic waterflessen zijn dus niet geschikt.

Met glazen flessen van Roosvicee gaat het wel goed. Ook heb ik goede ervaring met de sapflesjes (zie afbeelding) van vers fruit. Dit zijn in principe jampotjes maar dan in flesvorm.

Succes!