waar koop ik de beste broodmix?

ik maak zelf mijn brood.
maar het lukt niet echt.
weet iemand waar ik de beste broodmix koop?

4 jaar geleden
13.6K
Amadea
4 jaar geleden
Dat het niet lukt ligt niet aan de mix die je gebruikt, maar aan jouw handelwijze. Kennelijk doe je iets niet goed.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat schrijf ik al in mijn antwoord @Amadea.

Antwoorden (3)

ik heb zeer goede ervaringen bij de Zuidmolen:
https://www.de-zuidmolen.nl/bak-ingredienten/
fremar
4 jaar geleden
De beste broodmix? De vraag is wat jij de beste vindt.
Koop je bv altijd in de supermarkt dan kan je nu beter eens bij de molenaar/winkel kijken.

Er zijn veel verschillende smaken en iedereen heeft een andere voorkeur. Bovendien is er nog keuze uit o.a. meergranen, volkoren, waldkorn, spelt, wit en natuurlijk de keus voor biologisch.
De bron https://www.de-zuidmolen.nl/kant-en-klare-broodmixen-alleen-water-toevoegen/
is de webshop van de Zuidmolen, Groesbeek. Een familiebedrijf dat al heel lang bestaat.

Zoek bij jou in de regio een molenaar of een winkeltje dat oa broodmix verkoopt. Vraag advies er zijn altijd verschillende mogelijkheden.
Er zijn ook webshops en in dat geval is het een kwestie van uitproberen.
Kijk in de bron voor een indruk van de keuze, dit zijn kant-en-klare broodmixen waar alleen nog water aan toegevoegd hoeft te worden.
Dit is trouwens ook een van de punten waar je heel goed op moet letten, WAT staat er op de verpakking? Niet altijd is water het enige dat nog toegevoegd moet worden, daar kan je dus de fout mee ingaan.

Het hoeft trouwens niet per se aan de broodmix te liggen dat het resultaat niet goed (genoeg) is, er kan een andere reden zijn:
https://broodsmakelijk.nl/broodbakmachine/gouden-regels-broodmix

Succes @Jamies!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij ons is alleen een winkel van Dirkson, Dekamarkt, Vomar en AH.
De AH broodmix bevalt mij persoonlijk niet zo goed als de mixen die bij Deka en Dirk te koop zijn. Dit is de broodmix van 'Voogd meelhandel'/ Molen de Hoop uit Ouddorp. Hier is de molen gevestigd en in de molenwinkel kan je de mix dan ook kopen.
Ik ben een liefhebster van volkorenbrood en van de volkorenmix bak je een lekker hoog brood, met hierin grovere stukjes tarwekorrel en zemelen. Zier er dus robuust uit.

Het grote verschil met gewone broodmixen is dat aan deze mix geen broodverbeteraars toegevoegd hoeven te worden. Juist een verbeteraar als enzymen zorgen voor een goede rijs en brood dat niet snel inzakt of erg compact wordt. Aan dit brood hoef je dan ook alleen water toe te voegen. Het is wel belangrijk dat je altijd water goed op temperatuur brengt...Ga uit van zo'n 28-hooguit 30 graden C. Te heet water is namelijk funest voor het gist.
In de mix zit ook moutmeel en dit zorgt voor een mooie bruine kleur en een lekkere smaak.

Een goed recept met deze mix;
Aan 600 gr. van deze mix hoef je alleen 285 gr.( verwarmd) water toe te voegen, verder niets. 2 min. mengen- 13 min. kneden. Een uur lang de 1ste rijs geven...
Vormen tot een rol en in het bakblik doen. In de vorm weer een uurtje laten narijzen.
In de voorverwarmde oven op 190 graden C. 25 min. bakken. De oven terugschakelen op 180 graden C. en nog 20 min. bakken.
Het brood na het bakken op een rooster storten en meteen met een plantenspuit wat water erover nevelen.

Ik heb de onder-/bovenwarmte functie gebruikt en niet de hete lucht functie, omdat it een mooier resultaat geeft. Mijn oven is behoorlijk warm en het kan zijn dat jouw oven minder warm is. Dat zou je even uit moeten proberen door bijv. op 200 graden te beginnen en na zo'n 20 min. te verlagen naar 180 graden C.
Is het brood te bruin verlaag dan de volgende keer met ca. 10 graden....is het nog te bleek, zet dan weer zo'n 10 graden hoger (210 daarna 180) of 220 daarna 200.
amc