hoe maak ik het beste bladerdeeg?

hallo
ik maak veel dingen zelf tegenwoordig en ik vraag me af hoe ik zelf lekker bladerdeeg kan maken.maar er zijn zoveel sites.
kan er iemand mij helpen met een goed recept?

4 jaar geleden
2.2K
paulus811
4 jaar geleden
Als een gewoon brood al niet lukt (jouw andere vraag) zou ik me nog niet aan bladerdeeg wagen. Het maken van bladerdeeg is niet eenvoudig. Wel leuk om zelf te doen als je het niet erg vindt dat je soms iets verprutst (dat hoort bij koken en bakken...)

Antwoorden (2)

Bladerdeeg maken volgens de Franse methode
• 300 gram bloem • 60 gram roomboter • 165 gram koud water • 6 gram zout • 210 gram roomboter
Kneed de bloem met de 60 gram boter, het water en het zout tot een deegbal. Niet te lang kneden. Laat het deeg 15 minuten rusten. Druk het deeg plat en rol er vier punten aan. Plaats de 210  gram boter in het midden en vouw de punten eroverheen. Druk het deeg plat en laat opnieuw even rusten. Rol het vervolgens in de lengte uit en vouw het deeg in drieën, zodat er drie laagjes ontstaan. Draai het een kwart slag, en rol het opnieuw uit en vouw  weer in drieën. Laat het 30 tot 60 minuten rusten en herhaal dan deze hele procedure nog drie keer (totaal dus vier keer). Het bladerdeeg is nu klaar voor gebruik.
Bestrijk het bladerdeeg voor het bakken met geklutst ei, pas op dat het ei niet langs de zijkanten loopt want dan kan het bladerdeeg scheef gaan bakken.
Bladerdeeg wordt in 12 minuten afgebakken in een op 175 graden voorverwarmde oven.
Tijdens het bakken creëert het water in het deeg  stoom en de boter smelt, door de smeltende boter gaan de laagjes niet aan elkaar plakken en de damp van het water in het deeg zorgt ervoor dat het deeg omhoog gaat werken, en zo ontstaat er een bladerend effect.
Toegevoegd op 17 januari 2020 21:09: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Werk altijd op een koude ondergrond (marmer of glas)en koel ook alle ingrediënten eerst. Rol het deeg en kneed het nooit. Vouw het deeg altijd losjes over elkaar en rol het zo uit.
Gebruik zo weinig mogelijk bloem bij het uitrollen (daarom de koude ondergrond), dit maakt brokkelig deeg en doet barsten. Bij het bakken zorg je ervoor dat het bakblik niet ibgevet is, maar met water is uitgespoeld en niet afgedroogd. Het rijst door het water beter.

Maak van 250 gr. gezeefde bloem een berg op de plaat, kuiltje erin maken. Giet daarin 1/8 l. zeer koud water (of witte wijn) met een mespunt zout. Koel evtl. met ijsblokjes.
Meng vanuit het midden de bloem met het water en kneed tot een smeuïg deeg.
Vorm tot een platte bol en snij bovenop kruisgewijs in.
Leg op een bord, theedoek erover en 15 min. in de koelkast.
De middenpunten van de insnijding oppakken, naar buiten openklappen en het deeg tot een rechthoek uitrollen.
Leg 250 gr. koude boter tussen perkamentpapier of alufolie en rol uit tot een soort plankje. Dit leg je midden op het deeg en vouw dan het deeg als een envelop dicht over de boter.
Kijk hier voor de vouwtechniek verder;
http://www.reniesfransekeuken.nl/franse-recepten-pate-feuilletee-oftewel-bladerdeeg.html
Dit is een stap-voor-stap uitleg die je beter kunt zien dan dat het uitgelegd wordt.
amc