Wat is de houdbaarheid van ongekookte rijst in water?

Hallo,
Een kennis van mij doet ongekookte rijst in een schaaltje met koud water en gaat er de volgende dag meekoken.
Zover ik begrepen is de reden zodat de rijst zachter werd.
Echter vraag ik mij af of dat niet slecht is voor je gezondheid, door de eventuele bacteriën.
Ik weet dat je met gekookte rijst erg moet oppassen en vrij snel in de koelkast moet doen.
Maar hoe zit het dus met ongekookte rijst? Kan dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Sterker nog, het blijkt gezonder te zijn.
https://www.libelle.nl/lekker-in-je-vel/gezondheid/we-koken-rijst-als-ons-hele-leven-verkeerd/

Antwoorden (1)

Ongekookte rijst in water wordt inderdaad een voedingsbodem voor bacteriën. De houdbaarheid is dan ook beperkt tot 24 uur. Maar een nacht weken blijkt zelfs gezonder te zijn.

Grondwater van verschillende landen bevat veel giftig arseen. Zo komt het ook in rijst terecht. In de Europese Unie zijn maximale toegelaten hoeveelheden arseen vastgesteld. Deze normen zijn heel streng. Kinderen kunnen door hun lagere lichaamsgewicht een relatief hogere hoeveelheid arseen binnenkrijgen. Voor rijstproducten die voor kleine kinderen bestemd zijn, bijvoorbeeld in babyvoeding en pap van rijstebloem, is de maximale toegelaten hoeveelheid arseen daarom nog lager.
Toch verminder je het arseengehalte nog eens met 80% door de rijst een nacht te laten weken, blijkt uit onderzoek.
SimonV