Is er een dodelijke grens voor het dagelijks aantal calorieën?

Kan je doodgaan door een te grote inname van calorieën op één dag?

Voorbeeld (fictief): Je neemt een klein pilletje in waar 1.000.000 kcal in zit, wat zijn de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.8K
tinus1969
4 jaar geleden
Zo'n pil bestaat niet, omdat calorieën geen stof zijn.
Amadea
4 jaar geleden
Lees ook de antwoorden van Keesvi en Hippo op https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/126960/calorien-menselijk-lichaam-opnemen-24/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969, daarom staat er 'fictief' tussen haakjes
DBA
4 jaar geleden
of je er dood van gaat dat weet ik niet, maar ik las wel dat er een man is die dagelijks 10.000 calorieën eet. Echt gezond kan dat niet zijn, die man zag er dan ook zeer dik uit en had duidelijk last van overgewicht.
tinus1969
4 jaar geleden
Maar door deze vorm van fictief is de vraag zinloos.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je praat over 1.000.000 kcal dan praat je. over b.v vele kilo's suiker op één dag. Je gaat dan niet dood van de kcal, maar van de vergiftiging door de suiker. Het zou een enorme invloed hebben op bloeddruk, hartslag en hersenen. Ik zou dus maar geen kilo's suiker eten en/of emmers bier gaan drinken.
Beetje vreemde vraag.

Antwoorden (1)

Een calorie is geen voedingsstof, het is een warmte eenheid. Het is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water met 1 graad Celsius te verwarmen. Aangezien er dus geen voedingssupplement of pilletje bestaat dat alleen calorieën bevat, is de kans om jezelf dood te eten extreem uitzonderlijk. Het is echter niet onmogelijk. Zo is er wel eens iemand in Japan op een openbaar toilet gestorven nadat zijn maag op 2 plaatsen gescheurd was door excessief over-eten.
Britse artsen vermeldden in 1991 een geval waarbij de maag scheurde door overmatig eten en drinken. Als er niet heel snel chirurgisch wordt ingegrepen is de sterfkans groot.

Het komt dus heel zelden voor dat iemand in een dag zoveel eet dat de dood erop volgt....dan moet er ook iets mis zijn met je hele systeem! Het menselijk lichaam kent, in nauwe samenwerking met het brein, allerlei mechanismen die voorkomen dat we teveel eten. De hersenen registreren jouw mate van verzadiging en dit resulteert in kokhalsneigingen... een automatische reflex als jouw hersenen normaal functioneren. Je kunt dan ook niet eens meer slikken, dus moet wel stoppen met eten.

Hoeveel calorieën iemand nodig heeft is bij iedereen weer anders. Iemand die gewend is of zich heeft aangeleerd veel calorieën te verbranden kan veel hebben. Het dieet van een 'strongman' die aan competities deelneemt kan wel tot 20.000 calorieën per dag voeren.
https://www.ad.nl/bizar/het-dieet-van-een-strongman-20-000-calorieen-per-dag~a85d8a15/?referrer=https://www.google.com/
Deelnemers aan eetwedstrijden kunnen razendsnel en vaak met weinig kauwen duizenden calorieën verwerken, vooral als het voedsel zacht is. Maar ook zij zullen stoppen als de hersenen aangeven dat het genoeg is. Het komt zelden voor dat je alle signalen negeert en dan toch doorgaat met eten.
amc