Hoe worden wentelteefjes zonder melk?

Ik lees er recepten over maar geen enkele is ZONDER melk. Als ik zonder melk zoek zit er altijd een vervanger in, sojamelk, etc.
Maar kan een wentelteefje helemaal zonder melk gemaakt worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.2K

Antwoorden (3)

Ja dat kan. Handig als je een koemelkallergie hebt.
ja het kan door water bij het ei te voegen wordt het ei dunner waardoor het beter door het brood wordt opgenomen zonder water of melk is dat iets lastiger. De Wentelteefjes zullen niet veel anders smaken heb ze vroeger zo vaak zo gegeten in de tijd dat er nog armoede was in Nederland de jaren 50 als je die hebt meegemaakt.
Toegevoegd op 16 april 2019 11:03: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe worden ze vergeleken met melk?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Thats the question
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN ja ik kan gelukkig lezen ja zonder melk dus met wat water niet ideaal maar het kan maar je kan ook kokosmelk of andere melk soorten gebruiken.
ronron1212
5 jaar geleden
De vraag is niet waarmee maar kan het ja ook geheel zonder water of melk kan het dus alleen met ei
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN zoals gezegd ja het kan door water bij het ei te voegen wordt het ei dunner waardoor het beter door het brood wordt opgenomen zonder water of melk is dat iets lastiger. De Wentelteefjes zullen niet veel anders smaken heb ze vroeger zo vaak zo gegeten in de tijd dat er nog armoede was in Nederland de jaren 50 als je die hebt meegemaakt.
LeonardN
5 jaar geleden
Je reacties lijken meer op een antwoord dan je antwoord dat doet.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN voor jou antwoord aangepast.
LeonardN
5 jaar geleden
+Jammer dat je denkt dat je het voor mij doet. Een ieder die dit antwoord leest zal er nu meer aan hebben dan wat er in eerste instantie stond.
ronron1212
5 jaar geleden
Ok dat is zo dank
Ivana
5 jaar geleden
""Wentelteefjes zullen niet veel anders smaken heb ze vroeger zo vaak zo gegeten in de tijd dat er nog armoede was in Nederland de jaren 50 als je die hebt meegemaakt.""
RON: IN DIE TIJD SMAAKTE ALLES LEKKER, DAT KAN JE ECHT NIET MET NU VERGELIJKEN. ONZE SMAAKPAPILLEN ZIJN SINDS DE 'OORLOG' BEHOORLIJK ONTWIKKELD. :)
ronron1212
5 jaar geleden
@Ivana dat is niet waar ik eet nog steeds de zelfde maaltijden als toen. Jij misschien niet. Maar wentelteefjes staan nog steeds op mijn menu net als hutspot aardappelen zuurkool hachee en noem maar op.
ronron1212
5 jaar geleden
De oorlag was niet in de 50 er jaren maar in de 40 er jaren @Ivana
Ivana
5 jaar geleden
@Ronron1212 Je wilt toch niet zeggen dat je nog steeds wentelteefjes met water klaarmaakt? Bovendien weet ik best wel wanneer het oorlog was. ik ben van vóór die tijd!!
En wat jij allemaal opnoemt, heb ik in de oorlog (Rotterdam) niet op mijn bord gekregen.
ronron1212
5 jaar geleden
Nee niet in de oorlog maar wel in de jaren 50
ronron1212
5 jaar geleden
Nee maar wel alleen met ei in verdraag namelijk geen melk
Dat kan inderdaad.
Alleen zuigt het brood dan veel meer ei op. Gebruik dan ook meer eieren.
Het wentelteefje smaakt dan veel meer naar ei.
Daar moet je maar van houden.

Eventueel, al is dat niet de vraag, kun je melk ook vervangen door een glas vers sinaasappelsap. Die combinatie is best lekker, omdat het dan toch zoeter wordt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kunt gewoon alleen eieren gebruiken en er geen andere vloeistof aan toevoegen.....
Je neemt 2 grote eieren, 1/2 theel. vanilleextract, 2 tl. suiker, 1/4 tl. kaneel.
Doe de eieren in een schaal en klop ze met de garde tot ze bleekgeel zijn en je geen 'streepjes' meer ziet. Doe de rest ingrediënten erbij en klop alles met elkaar.
Verhit een anti-aanbakpan bij middelhoog vuur of vet een normale koekenpan in met wat boter, kokosolie of wat je gewend bent. Zorg dat de pan zo heet is dat hij sist bij een druppeltje water.
Haal het brood door de eieren en laat het er enkele seconden in liggen totdat het doorweekt is....laat het teveel aan ei er eerst aflopen in de schaal voor je het brood in de pan legt.
Het zal binnen 2-4 min. per kant gaar , goudbruin en knapperig zijn.

Deze hoeveelheid zal genoeg zijn voor 4 sneetjes brood van 2,5 cm. dikte of 6 dunnere sneetjes van ca. 1,9 cm. dikte.

Lekker met plakjes banaan, bosbessen, aardbeien of gebakken appelpartjes enz. maar ook lekker met wat maple sirup erover gedruppeld.

Je kunt uiteraard ook een andere vloeistof gebruiken dan koemelk .... water, wijn, thee, vruchtensap of chocomel. Ook koffiemelk, slagroom en vega'zuivel' zoals amandelmelk, sojamelk enz. is mogelijk, maar volgens mij is dat jouw vraag niet ;-)
amc
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@amc, het lijkt zo makkelijk, maar is het dat ook? In deze bron staat: Het kost wat moeite om de ware kunst van het wentelteefjes bakken onder de knie te krijgen. Kan het in een hapjespan? Moet de pan speciaal vierkant zijn?
http://www.wentelteefjes.net/
amc
5 jaar geleden
Nee, het is niet zo simpel als het lijkt....oefening baart kunst dus..... Het is een kwestie van uitproberen....Meestal kan je met een bord vol ei/vloeistof zo'n 4 wentelteefjes maken. Wil je er meer bakken, dan kan je het best daarna opnieuw het eimengsel maken. Neem ook niet te weinig boter, zodat ze niet vastbakken. Maak in een diep bord het eimengsel klaar en smelt intussen een flinke klont boter in een koekenpan.....deze hoeft echt niet vierkant te zijn, als ze maar wat ruimte hebben. Je kunt er ook driehoekjes van maken ( sneetjes diagonaal doorsnijden)of er rondjes uitsteken.
Een goede beschrijving; https://www.dekooktips.com/recepten/wentelte.htm Het kan uiteraard ook i een hapjespan, maar we nemen liever een koekenpan omdat die laag is en de teefjes zo makkelijker gedraaid kunnen worden. Je kunt ze met lage panrand beter omflippen met een spatel en anders moet je meer scheppen vanwege de hoge panrand. Daarom heet het ook koekenpan (pannekoeken bakken) ;-)