Mag "smakelijk eten" naar "smakelijk" worden afgekort?

Ik heb iemand het zo horen zeggen, alleen "smakelijk".

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
bamibal
5 jaar geleden
Ja, het is niet strafbaar om alleen "smakelijk" te zeggen.
Amadea
5 jaar geleden
Zo gaat dat nou eenmaal met taal. Als je maar vaak genoeg "eet smakelijk" hebt gezegd valt op een gegeven moment het "eet" eruit weg.
paulus811
5 jaar geleden
Je mag zeggen wat je wilt. Goedemorgen wordt ook steeds vaker mogge. Wat ik in Duitsland erg waardeer is dat als men zich bij een gezelschap voegt, men niet eerst iedereen een hand geeft maar op een hoek van een tafel tikt en alle aanwezigen groet. Scheelt een hoop ongemakkelijk gedoe.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Smakelijk eten, eet smakelijk, smakelijk wordt allemaal gebruikt.
Trouwens, vroeger was het geeneens netjes om, eet smakelijk, te zeggen in Nederland in bepaalde kringen.
LeonardN
5 jaar geleden
Eetze, hoor je veel op de bouw.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja dat is prima. Je kan ook zeggen bon appetit

Antwoorden (1)

Als het gaat om etiquette, dan mag het helemaal niet. Elkaar ‘smakelijk eten’ toewensen geldt in hogere kringen als overtreding. Want dat geeft de mogelijkheid aan dat het eten ook níet smakelijk zou kunnen zijn. Dat is in feite een belediging voor degene die de maaltijd heeft bereid. Het eten dat op tafel verschijnt is met zorg klaargemaakt en dus in principe smakelijk.
Zo komt het dat veel mensen in hun jeugd geleerd hebben dat je nooit ‘smakelijk eten’ mag zeggen. En sommigen vinden het ook tegenwoordig nog ordinair.

Maar eigenlijk is het nuffig om je eraan te storen. Daar is het te onbelangrijk voor. Om zonder iets te zeggen zomaar aan te vallen is niet gezellig als je met meerdere mensen samen eet. En dan is er niets op tegen om alleen "smakelijk" te zeggen, op vriendelijke toon. Of een andere formulering te gebruiken, zoals: geniet ervan, eet ze, bon appetit, tast toe, laat het niet koud worden, et cetera.
Amadea