Iedereen heeft schijnbaar zo z'n eigen definitie. De taalraadsman van de VRT heeft zich even gebogen over de kwestie. Ruud Hendrickx laat ons weten: "Ik heb wat opzoekingswerk verricht en hierover zijn de meeste naslagwerken het eens: 'braden' duurt langer, gebeurt op lagere temperatuur en meestal in een afgesloten pot; 'bakken' duurt minder lang, op hogere temperatuur, zonder deksel. Beide technieken kunnen gebruikt worden op open vuur en in een oven. In gewonemensentaal wordt vaak tegen de terminologie gezondigd: braadworst zou strikt genomen bakworst moeten zijn." Niet evident dus.
fremar
5 jaar geleden
Braden: bij braden verhit je vlees, kip of vis in een dun laagje heet vet. Meestal doe je dat in een gesloten braadpan of een braadslee/ovenschaal in de oven.

Bakken: bij bakken bak je bijvoorbeeld vlees in een koekenpan. Dit doe je in heet vet of hete olie. Het vlees wordt daar lekker krokant van doordat het water verdampt.
.
Braden: gehakt, rosbief, kip, fricandeau, rollade, lamsbout,
Bakken: eieren, biefstuk, paddenstoelen, vleesvervangers, aardappelen.
,
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Karbonade, kipfile, varkensvlees en gehakt enz kunnen prima in een koekenpan worden gebakken