Wat stop je in een Oliefondue, vlees of vis of juist groente?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kan allemaal. hou echter wel de temperatuur in de gaten en vindt een gulden middenweg daarin. je groenten wil je neem ik aan wel knapperig houden maar je kip moet kunnen garen. Ga niet frituren!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kan ook met een bouillon he... misschien wel beter zelfs

Antwoorden (4)

Met oliefondue ben je eigenlijk aan het frituren. Dus alles wat je normaal gesproken in de frituurpan bakt, kan nu in de fonduepan
jc54
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
dus vlees vis en groente?
paulus811
5 jaar geleden
Ik frituur normaal gesproken geen vlees in mn frituurpan. En bitterballen en friet fonduen lijkt me ook geen goed plan. Geen goed antwoord dus.
In oliefundue kun je vlees, vis, vegetarisch "vlees" en groenten funduen.
Zie bron voor recepten en bijgerechten.
Vlees

kipfilet in stukjes
varkensvlees
gehaktballetjes
kipballetjes (gemaakt met kippengehakt)
biefstuk
lamsvlees
kalkoenfilet
varkenshaas
mini slavlink
kalfsvlees
Voor kinderen kun je bijvoorbeeld ook voor kipnuggets of mini frikandelletjes kiezen.

Vis

garnalen
tilapia
pangasius
zalm
tonijn
stukjes kibbeling
Vegetarisch
Het wordt dan wel vleesfonduen genoemd, maar uiteraard hebben wij ook nog wat vegetarische tips:

vegetarische gehaktballetjes
groenteballetjes
falafelballetjes
tempeh
gekruide tofublokjes
Groenten

courgette
aubergine
champignons
paprika
Toegevoegd op 30 december 2018 18:40: tekst
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Op zich is de lijst goed, maar ik zou geen biefstuk meer in de fondue doen als een ander er net zalm in heeft gebakken. Het is bij fondue wel keuzes maken....
Oliefondue is geschikt om stukjes vlees te bakken, stevige stukjes vis kan ook. Tere vissoorten en vis en vlees dat veel vocht bevat is minder geschikt voor de fondue.

In plaats van groente zou ik stukjes voorgekookte (zoete) aardappel proberen.

Teveel vocht in hetgeen je wilt fonduen zorgt voor veel vette walm in huis omdat het vocht in aanraking met de hete olie direct verdampt.
paulus811
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Plus. Goede tip over het vocht. Ook spetteren dingen met veel vocht meer.
In een fonduepan met olie kan je het beste vlees bakken. Uiteraard kan je er wel vis of groenten in frituren, maar daaraan zitten wel nadelen.... visstukjes vallen snel van het kleine vorkje en groenten zijn lekkerder zonder een baksmaak van de olie. Je krijgt eveneens meer vet binnen dan nodig is. Gefrituurde groenten zijn eigenlijk het lekkerst als je ze door een tempurah beslagje haalt voor je ze bakt. Het nadeel is dan dat je in de olie allerlei dingen ziet drijven die er niet in thuis horen. ik weet niet of je ooit appelbeignets hebt gebakken in de olie, maar na afloop zijn er toch gelekte beslagdruppels gebakken en die drijven dan donkergekleurd rond in de olie.

Wil je echt fonduen met van alles, dus ook groenten dan kan je het best een Chinese fonduepan ( hotpot) kopen. Hierin gaat hete bouillon en gebruik je geen vorkjes maar kleine 'fondue-netjes' ( van metaal en met een steeltje eraan). Je kunt van alles in die netjes leggen en ze in de bouillon koken ipv. bakken. Handig is zo'n pan met 2 aparte vakken...een voor vlees en een voor vis. Anders kan je het best voor een bepaalde soort kiezen....vlees of vis... door elkaar is vaak niet zo lekker. Vooral als je na afloop de bouillon die intussen erg veel smaak heeft gekregen als soepje wilt opeten.
Het voordeel is ook dat de geur in huis een stuk prettiger is dan olielucht! ;-)
amc