Kun je voorkomen dat gekookte aardappels verkleuren tijdens het afkoelen?

De gekookte aardappels verkleuren vaak na het koken en tijdens het afkoelen. Ze worden dan wat grijzig/bruinig. Ze smaken nog gewoon hetzelfde hoor als de niet gekleurde maar voor het uiterlijk en het oog is het mooier als ze niet verkleuren.
Zijn er tips voor? Bedankt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
41.8K

Antwoorden (3)

Ja: door ze in de schil te koken. Dat is niet bij alle soorten aardappels een succes, want soms moet je priegelen om de schil er af te krijgen zonder de aardappel al te zeer te verkruimelen. Maar met een stevige soort krijg je een heel lekker resultaat. De smaak is dan ook beter. Van te voren even afborstelen. Na het koken steek je er een vork in en je kunt het velletje er heel gemakkelijk af halen. Een frisse zachtgele zeer smakelijke aardappel.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Ik gebruik altijd vastkokende aardappels dus dat zijn de juiste. Laat je ze helemaal afkoelen voor je de schil er af haalt?
Amadea
5 jaar geleden
Nee. Zodra je ze vast kunt pakken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke thanks. Maar verkleuren ze dan niet alsnog als ze nog niet helemaal afgekoeld zijn als je ze schilt?
Jawel. Voortaan niet meer schillen!
-----
In plaats daarvan de aardappels van tevoren goed wassen om vuil en stof te verwijderen. Controleer wel altijd even op groene plekken en uitlopers, deze moeten verwijderd worden. .
-----
In de schil zitten veel voedingsvezels. In een gemiddelde aardappel wel 7 gram. Schil je je pieper, blijft er maar 1 gram voedingsvezel over. Vezels zorgen voor een sneller verzadigend gevoel. Met andere woorden, anders eet je onnodig en ongewild teveel. Ook mangaan en veel vitamines waaronder C en B6
Vezels zouden gunstige gezondheidseffecten hebben voor je hartgezondheid, cholesterolniveau en diabetesrisico.

Het enige wat je voortaan nog hoeft te doen, is de aardappels van tevoren wassen om vuil en stof te verwijderen, gebruik hiervoor behalve stromend water ook een groenteborstel. Controleer wel altijd even op groene plekken en uitlopers, deze moeten verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit kun je nooit voorkomen, alleen citroen of azijn heeft positieve invloed. Waarom?
Zodra je een aardappel bereid, komen er reacties op gang onder invloed van water, lucht, temperatuur...... Meestal door de enzymen in de aardappel.
Tips:
Ga naar de aardappelboer en vraag welk ras het minste verkleurd. Schijnt per soort toch te verschillen.
Schil de aardappel en kook ze meteen.
Het enige dat invloed heeft op het proces van verkleuren is azijn, citroen. Voeg dus tijdens het koken enkele druppeltjes toe. Dit proef je niet. Ook niet als je ze gewoon gekookt eet.
Ik weet niet of je de aardappel gaat verwerken in een gerecht. Stel dat je deze verwerkt in een salade, snel koelen en het liefst weer indien mogelijk citroen toevoegen, bijvoorbeeld met de dressing.
Kortom, wat je ook doet, een reactie voorkom je nooit.