Kun je zelf kaas laten rijpen?

Graag zou ik zelf een(jonge) kaaswiel willen kopen en deze zelf in mijn kelder laten rijpen.
Klopt het dat je zo zelf belegen kaas kunt 'maken'?
Is het dan geen probleem dat hij al gesealed is?
Ben heel benieuwd.
Ja mijn kelder is rond de 11 graden, constant.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

je zou het kunnen proberen, maar ik denk dat er meer bij komt kijken dan alleen de temperatuur. ook luchtvochtigheid speelt een rol. Vacuüm verpakte kaas is daar voor afgeschermd, dus daar is het hele proces gestopt. Je moet dus beginnen met de verpakking weg te halen, maar dan kan het ook nog eens zijn dat de kaas behandeld is tegen uitdroging dus ook zonder de verpakking al niet echt aan de buitenlucht is blootgesteld. ik geeft je dus weinig kans
anneliez
5 jaar geleden
Ja dat kan, je moet dan inderdaad wel een kaaswiel kopen en niet laten sealen. Ook zal je de kaas moeten blijven draaien.

"
De ideale temperatuur om kaas te laten rijpen is 12 - 15 graden Celsius bij een luchtvochtigheid van rond de 85 %. Deze hoge luchtvochtigheid is nodig om de korst niet te snel te laten uitdrogen.
"