Dat geldt voor veel vruchten. De zaden in het binnenste moeten beschermd worden als ze worden verspreid. De buitenkant is zachter en aantrekkelijk voor dieren om op te eten, waarbij de dieren en passant de zaden verplaatsen naar een andere plek waar de zaden weer nieuwe planten en nieuwe vruchten kunnen vormen.
5 jaar geleden
Dat heet het hart van de ananas.
De ananas behoort tot de bromelia-achtigen.
Eerst groeien de bladeren in rozetten boven elkaar. (De bladeren die je aan de ananas ziet als je deze koopt). Daar wordt als het ware al een koker gevormd. In deze koker ontwikkelt zich een steel.
In het midden van die koker worden kleine bloemetjes gevormd. Dit wordt een hele cluster van bloemetjes die dicht bij elkaar staan.
Nadat de bloemetjes zijn uitgebloeid, verdikt de stengel tot een vrucht.
Pas na een aantal maanden ontstaat zo de ananasvrucht.
In principe is het dus de stengel.
Dat het eerst allemaal kleine bloemetjes waren, zie je aan de schubben (huid van de ananas).