Waarom tellen de milligrammen per 100 mg op een etiket niet op tot 100mg?

Ik telde toevallig de per 100 mg regels op bij een Liga en daarna bij een Mars en bij beide was de uitkomst kleiner dan 100 mg terwijl het de voedingswaarde per 100 mg betreft....

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K
Erna55
5 jaar geleden
Lees nog eens goed... de voedingswaarde wordt niet per 100 mg vermeld.
Ritsuka
5 jaar geleden
Volgens mij staat voedjngswaarde per 100 gram vermeld.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Afronding?
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer er water in zit, staat dit niet op de voedingswaardelijst.
Vetten en koolhydraten worden soms nog gespecificeerd, dus dubbel genoemd. Dan staat het er als : koolhydraten 10 gram, waarvan suikers 3 gram.

Antwoorden (2)

Het gaat om de voedingswaarde, niet om wat er procentueel inzit.
Voedingswaarde geeft datgene aan waar je energie uit haalt: vetten suikers koolhydraten. dat soort dingen. maar er zitten in die mars of liga ook nog dingen die geen enkele voedingswaarde hebben, kleurstoffen, smaakstoffen, houdbaarheidsstoffen. Die zitten wel in die 100 gram maar worden niet meegeteld als voedingsstof.
Als verzonnen voorbeeld:100 gram een product bevat 50 gram suiker, 25 gram vet en 20 gram koolhydraten, en 3 gram zout, dan kom je dus op een totaal van 98. De overige 2 gram zijn dan waarschijnlijk vulstoffen zoals kleur en smaakstof en iets om het langer houdbaar te houden
Ik zie dat ik het water dat ook altijd wel aanwezig is, vergeten ben, sorry
Toegevoegd op 22 oktober 2018 11:44: tekst
anneliez
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor je antwoord, echter, bij Liga ontbrak 11,5% en bij de Mars was het nog meer dan 11,5%, ik dacht iets van 20%. Dat vind ik wel veel om als restbak te fungeren. En, hebben kleurstoffen, smaakstoffen, houdbaarheidsstoffen dan geen enkele (voedings)waarde? Maar goed, het zal wel mogen anders was dit al eens aan de orde gesteld neem ik aan...
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=mars
Staat er water op het etiket? Want als je die weghaalt kom je wel tot op een paar mg op 100 gram.
Dat ligt voornamelijk aan het vochtgehalte(water) van een product terwijl de voedingswaarde over droge stof wordt genomen (water wordt niet als voedingswaarde gerekend).

Kijk maar eens op een flesje bier. Daar zit per 100ml (bijna gelijk aan 100gr) maar een paar gram aan koolhydraten in. Men meet enkel de voedingswaarde over de droge stof. Als je een Mars of Liga zou laten verdrogen zou deze zijn vocht verliezen en zou je een beter beeld krijgen. Voor een biertje zou het zelfde gelden, ben je wel even bezig om droge stof te krijgen van iets wat bijna 95% water is. Bij een zak Dorito's chips kom je beter aan de 100%/100gram voedingswaarde, dat is namelijk hele droge chips.

Daarnaast spelen nog 2 dingen mee.
---
https://www.kijkmagazine.nl/science/waarom-telt-een-voedingswaardetabel-niet-op-tot-100-gram/
Grofweg bestaat het antwoord op deze vraag uit drie delen. Om een volledige voedingswaardebalans te krijgen, moet je het totaal aan droge stof optellen. Daar zit ook het voedingsvezelgehalte en het asgehalte (de hoeveelheid mineralen) bij, die vaak niet in zo’n tabel zijn opgenomen.

Verder kent elke chemische bepaling van bijvoorbeeld eiwit of vet een bepaalde onnauwkeurigheid, waardoor de totale voedingsstoffenbalans tussen de 0 en 2 procent kan afwijken. Tot slot bestaan voedingsmiddelen (weliswaar in kleine hoeveelheden, maar toch) uit een groot aantal andere stoffen die niet worden geanalyseerd.
---
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1173
Nu wordt in deze tabel water opgenomen, maar dat is normaliter niet het geval. Als je water uit de tabel haalt, hou je nog maar een paar mg over op 100 gram.
---
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=mars
In deze tabel wordt water wel meegenomen en zie je dat de mars wel rond de 100gram uitkomt.
---
http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=4220
Voorbeeld van een product met veel droge stof. >98 gram totaal.
Toegevoegd op 22 oktober 2018 11:37: tekst