Inductie, waarom krijg ik een holle bodem en vooral, hoe niet?

Ik ben overgestapt van gas naar inductiekoken. Nieuwe pannen gekocht geschikt voor alle warmtebronnen.
Maar nu heb ik al 2 koekenpannen met een holle bodem!
Gewoon met vlees bakken en dan trekt het vet naar de buitenkant en de biefstuk kan ik weggooien, HELP!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
18.1K
Utrecht
5 jaar geleden
Dan zijn je koekepannen toch niet goed genoeg. Ik heb de ervaring dat toch veel pannen verkocht worden die claimen geschikt te zijn voor inductie, maar dat eigenlijk niet zijn.
Je zal dus naar wat betere/zwaardere/duurdere koekepannen moeten zoeken. Ik heb goede ervaringen met Tefal Hard Titanium.
ronron1212
5 jaar geleden
Ja een koekenpan is een lastige soort pan. koop hiervoor echt een goede meestal toch wel wat duurdere koekenpan.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Heb ik ook gehad, ook met dure Tefal pannen. Uiteindelijk overgestapt op bakpannen met een hele dikke bodem. Probleem opgelost.

Antwoorden (2)

Mijn eerste vraag is, hoe verwarm je de pannen? Gelijk op de hoogste stand? Dat is namelijk niet goed voor een pan. Langzaam verwarmen zodat de pan kan wennen aan de tempratuur is het beste. Stand 1,3,5 niet hoger dan 8. Ook al heb je een booster. Eerst met een beetje boter of olie en dan zie je aan de boter of olie als hij op tempratuur is.
Daarnaast is het van belang om een goede bodem te hebben. Te dun is niet goed. De duurdere pannen hebben vaak een dikkere bodem die niet krom trekken.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je dan toch pannen die niet magnetisch zijn, zoals aluminium of aluminium/ RVS. Inductie werkt namelijk door magnetisme. Een inductiekookplaat creëert een magnetisch veld en wisselt de richting van dit veld zo snel dat warmte ontstaat door wrijving. Een magnetisch veld heeft, net zoals een gewone magneet, alleen effect op magnetiseerbaar metaal, zoals ijzer of plaatstaal.

Nu zijn er pannenfabrikanten die, om aan de toenemende vraag naar geschikte pannen voor inductie te kunnen voldoen, de bodem van hun gewone alu-koekenpannen hebben voorzien van magnetiseerbaar materiaal. Het metaal zal dan toch worden opgewarmd door het magnetisch veld van de kookplaat en het voedsel zal ook warm worden. Dit zal zeker werken als ze genoeg magnetiseerbaar materiaal hebben aangebracht.

Helaas is dat soms niet het geval en zit er slechts een relatief klein ijzeren plaatje of -ring in de bodem verwerkt. Het blijkt dat alleen een ijzeren ring of plaatje in de bodem ervoor zorgt dat de bodem door het steeds weer opwarmen en afkoelen gaat kromtrekken.

Voor een kookpan is dit geen probleem omdat je voor magnetisme geen perfect contact met de kookplaat nodig hebt en werkt het zelfs 'door de lucht'.
Maar voor koekenpannen, braadpannen enz. gaat het bij bakken vaak mis. Voor een goed bakresultaat heb je namelijk een gelijkmatige verdeling van warmte nodig. Je wilt immers dat jouw stukje vlees, pannenkoek, ei o.d. overal op dezelfde temperatuur wordt gebakken. Met een pan waarvan alleen een gedeelte door magnetisme wordt verwarmd op inductie heb je dan de nadelen dat hij vervormt , het eten ongelijk verhit wordt én aanbakt.

Het beste koop je voor inductie een koekenpan die van gietijzer of plaatstaal gemaakt is. Dit magnetiseerbaar metaal zorgt ervoor dat de hele bodem goed en gelijkmatig wordt verhit door inductie. Er zijn trouwens ook aluminium-/ RVS-pannen die een speciaal dikke bodem hebben waarin veel ijzer zit, die kan je ook goed gebruiken. Verwarm die echter wat langzamer op en denk er ook aan om alle pannen niet eerst leeg te laten verwarmen maar doe er altijd wat vet in als je ze op de plaat zet.
amc