Bevat een zure appel minder suiker dan een zoete appel?

Ik eet graag zure appels, en soms zijn er dagen dat ik er 5 van snoep. Ze zijn zo lekker fris! Maar te veel fruit is niet goed, omdat er veel suiker in zit. Nu vraag ik me af of zure appels net zoveel suiker bevatten, ongeacht de smaak.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De regel is 2 stuks fruit, 2 appels, zoet of zoet/zuur of zuur.
Reddie
5 jaar geleden
Suiker is niet schadelijk. Dat is een idiote hype.
We hebben suikers nodig.
Apen leven voor een groot deel op fruit..
tinus1969
5 jaar geleden
@Reddie, het is geen idiote hype. We hebben maar een heel klein beetje suiker nodig.

Antwoorden (2)

Ja. Het zuur-, suiker- en tanninegehalte varieert sterk per ras, grondsoort en weersomstandigheden en kan zelfs per jaar verschillen. Daarom is niet aan te geven hoeveel van die gehaltes nou in de diverse appelsoorten zitten. Maar het is wel zo dat hoe zoeter de appel smaakt hoe meer fructose erin zit, en bevat een zure appel dus minder fructose.

Het is trouwens voor je gebit helemaal niet zo gezond om vijf zure appels op één dag te eten. Het zuur beschadigt je tanden! Onderzoekers adviseren om een glas melk te drinken of een stukje kaas te eten bij elke appel, want het calcium uit melk en kaas neutraliseert het zuur uit de appel. Water drinken nadat je een appel hebt gegeten helpt ook, omdat het water het schadelijke zuur wegspoelt.
Amadea
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ik vind het een onduidelijk antwoord; eerst staat er dat het gehalte aan zuur en suiker sterk varieert per ras, en dat er daarom geen antwoord aan te geven is, en daarna dat een zure appel nu eenmaal minder fructose bevat, dus wel een antwoord. Overigens is bij mijn weten de zure smaak onafhankelijk van de hoeveelheid suiker, maar vooral afhankelijk van de hoeveelheid zuur. Ter vergelijking: Een zure citroen schijnt net zoveel suiker te bevatten als een zoete sinasappel.
Het verschil in caloriën is niet echt veel en is eigenlijk te verwaarlozen. Kijk maar eens op deze site;
https://www.eenvoudig-afvallen.nl/eten-en-drinken/fruit/appels/7/106

Belangrijk om te weten: hoe zoeter de appel, hoe meer fructose. Een zure appel, zoals een Granny Smith of Goudreinet, is dus weer iets gezonder dan een Pink Lady of Royal Gala;
.
https://goedetengezondleven.nl/appel-gezond-superfruit-helpt-bij-afvallen/
amc